De ontwikkeling van boerderijen in Nederland in de 17e eeuw vertoonde nogal wat variatie. Het is wel zo, dat vanaf ca 1600 in Noord-Holland de stolpboerderij ontstond.
Dit is een bouw-variant die beter bestand is tegen wind en regen en is veel gebouwd in de Beemster, die in 1612 werd drooggelegd.
Deze boerderij voldoet wel aan de beschrijving in jouw vraagstelling.
De stolp is de centrale vierkante dakdragende balkenconstructie die dienst doet als hooitas.
Daaromheen bevinden zich de vertrekken zoals stallen, deel, wagenstalling en woonhuis (meestal aan de zuidkant).
Omdat de zijwanden geen dragende muren zijn, zijn die in de loop der jaren opgetrokken uit allerlei materialen.
Vanaf ca 1650 ziet men in Friesland een variant hierop: de stelpboerderij.