Voedselproductie is de grootste bron van milieubelasting. Twintig tot dertig procent van alle milieubelasting die we veroorzaken, hangt samen met onze voeding. Vooral de landbouwsector heeft een grote impact.
Biologische landbouw is meestal milieuvriendelijker, maar niet altijd. De biologische teelt en veehouderij maken geen gebruik van kunstmest en chemische gewasbeschermingsmiddelen en dat is voordelig voor het milieu. Maar de biologische landbouw scoort niet op alle milieuaspecten beter dan de gangbare sector. Deze landbouwmethode neemt meer ruimte in beslag, en stelt geen eisen aan energieverbruik voor bijvoorbeeld het verwarmen van kassen en transport.

Naast de algemene milieuproblemen van landbouw, kent landbouw in ontwikkelingslanden specifieke problemen. Enkele daarvan zijn het kappen van bos voor landbouwgrond, erosie en verlies van biodiversiteit. Soms wordt ook onverantwoord omgegaan met bestrijdingsmiddelen. Daarnaast komen kinderarbeid en slechte arbeidsomstandigheden regelmatig voor.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door allerlei regels vanuit de overheid, Die nemen veel tijd/geld in beslag en ze krijgen er niets voor terug!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog steeds op schaalgrootte denk ik. Zeer grootschalige bedrijven maken minder kosten per kg product. Vooral buiten de landbouw is er een grote weerstand tegen schaalvergroting, binnen de landbouw zie je de drang van succesvolle boeren om sterk uit te breiden door land van de buren te kopen, of in het buitenland zeer grootschalige bedrijven op te zetten.
De situatie op het moment is nog overwegend een gezinsbedrijf of maatschap dat in een zeer efficient netwerk opereert. Binnen die constructie zitten de meest efficiente bedrijven wel tegen het randje van hun kunnen qua kostenbesparing denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een landbouwbedrijf verspilt niet. Even op een rij:
Bemesting:
Als je planten weghaalt voor consumptie, dan moet je voedingsstoffen terugbrengen in de bodem. Dat betreft dan Fosfaten en gebonden Stikstof.
Dat betekent dat je alle mensen- en dierenpoep en urine terug moet geven aan de grond. Echter, we spoelen alles door het riool naar zee, zodat het voor eeuwen onttrokken wordt aan de voedselproductie. Dus is kunstmest nodig.
Bestrijdingsmiddelen:
Zonder bestrijdingsmiddelen dreigen misoogsten, en dus voedseltekort en mens- en diersterfte. En dat vindt men niet goed (terwijl er al teveel mensen zijn).
Biologische bedrijven profiteren mee, want dat zijn kleine perceeltjes temidden van "oceanen" van bestrijdingsmiddelen, en hun beperkte capaciteit zorgt niet voor sterfte.
Dat er wordt verspild wordt is niet waar. Bemesting en bestrijdingsmiddelen kosten veel geld, en zijn een grote kostenpost. Dus worden ze zo weinig mogelijk gebruikt.