Hoeveel soorten eiken kent Nederland?

Behalve de amerikaanse en wintereik schijnt Nederland vele andere soorten eiken te kennen. Hoeveel en welke?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Ik vind in Nederland, naast de 2 die jij al noemt, alleen de Zomereik nog.
'De Eik is een loofboom. Eiken leven minstens vijfhonderd jaar, sommige zelfs wel tweeduizend jaar. Wereldwijd zijn er meer dan vijftien verschillende soorten Eik bekend. In Nederland komen vooral de Zomereik (Quercus robur), de Wintereik (Quercus petraea) en de Amerikaanse Eik (Quercus rubra) voor'

Echter, onderstaande soorten worden waarschijnlijk ook geïmporteerd naar andere landen als alleen het land van origine.

'Wanneer we over een Eik spreken, wordt in Nederland meestal de zomereik bedoeld. Maar er bestaan nog veel meer soorten eikenbomen. De bekendste zijn de Amerikaanse Eik. De Wintereik en de Zomereik. Maar er zijn ook minder bekende soorten. Hieronder een paar voorbeelden:

Californische struikeik
Zoals de naam ‘struikeik’ al doet vermoeden is dit een kleine eikensoorten. Ze wordt slechts 1-2 meter hoog. De bladeren van de Californische Struikeik zijn scherp gepunt en dofgroen van kleur. Deze eikensoort komt vooral voor op de begroeide hellingen in Californië.

Japanse eik
De Japanse eik is een stuk groter dan zijn Californische soortgenoot. Deze bomen worden ongeveer tien meter hoog. Deze boom komt van oorsprong uit Oost-Azië en is begin twintigste eeuw in Europa geïntroduceerd. De eivormige, getande bladeren krijgen in herfst een gele kleur.

Moeraseik
Van nature komt de moeraseik voor in de rivierdalen in het noordoosten van de Verenigde Staten. Deze boom kan een hoogte van 25 meter bereiken. Sinds het einde van de achttiende eeuw wordt deze eik ook in Europa aangeplant. Ook in Nederland staat deze boom vaak langs straten of in parken en plantsoenen in woonwijken.

Gouden eik
De gouden eik komt uitsluitend op het eiland Cyprus voor en kan ongeveer tien meter hoog worden. De bladeren van deze groenblijvende eik zijn eivormig en hebben een getande bladrand.

Portugese eik
De Portugese eik komt oorspronkelijk voor in het westelijke deel van het Middellandse zeegebied. Deze boom kan maar liefst 600 jaar oud worden. Het hout van de Portugese eik wordt vaak gebruikt als brandhout en in de bouw.'