Hoe moet ik mijn Vinca Minor (kleine maagdenpalm) snoeien?

Vorig jaar heb ik mijn tuintje beplant. Nu staan mijn kleine maagdenpalm (Vinca Minor) ineens vrij hoor. Hierdoor zie ik het Leliegras (Liriope muscari) en de kortgesnoeide kleine pluimhortensie (Hydrangea paniculata 'Little Lime') vrijwel niet meer.
Moet ik nu de vinca minor nu korter/lager snoeien of kan dit helemaal geen kwaad? Want hij doet het harstikke goed maar misschien haalt hij nu het licht weg voor de anderen.
Ik ben duidelijk geen tuinierster haha.

2 weken geleden
in: Flora
Z512099
2 weken geleden
Niet snoeien…de Pluimhortensia zal er snel bovenuit groeien, de Kleine Maagdenpalm blijft normaal laag, vandaar de naam, snoeien is niet gebruikelijk.
Inekez1
2 weken geleden
Je kunt de Vinca minor wel snoeien (maart - begin april, dus nu) als die te groot wordt of te warrig wordt. Maar het hoeft niet, de plant zal elk jaar mooier en voller worden als je niet snoeit. De Vinca minor wordt zonder snoei maximaal zo'n 20 cm hoog. Elke horizontale uitloper die de grond raakt, kan ook weer gaan wortelen. Belangrijker dan snoeien in de hoogte is om de groeiplaats van andere planten vrij te houden van wortelende scheuten van de Vinca. De Liriope en vooral de Hydrangea komen ruim boven de Vinca uit. Het is nu net voorjaar, de planten beginnen pas net met opnieuw uitlopen. De Hydrangea Little Lime kan na een drastische snoei (in maart, niet in het najaar!) scheuten maken van wel een meter hoog en bloeit ook op die eenjarige scheuten. Gewoon even geduld hebben dus, de scheuten beginnen pas net weer uit te lopen.

Antwoorden (1)

Maagdenpalm moet je kort houden in het gebied waar je deze plant wil hebben. Als je niet op tijd snoeit overwoekert hij/zij ander planten.
2 weken geleden