Plant je ranonkelzaad met rozet naar boven of beneden wijzend?

2 jaar geleden
in: Flora
1.8K
Amadea
2 jaar geleden
Ik snap de vraag niet. Zaadjes hebben geen rozetten, je stopt ze in een laagje aarde en duwt dat daarna een beetje aan.

Antwoorden (2)

Ranonkelbollen/knollen plant je inderdaad met de rozet naar boven.
2 jaar geleden
Ik neem aan dat je ranonkel knollen bedoelt? Ze zien eruit als een soort 'klauwen' met banaanvormige 'vingers'.
Graaf gaten en plant de bollen 2 cm. diep en 10 tot 15 cm. uit elkaar...plaats ze in het plantgat met de 'bananen' naar beneden. Uit het 'rozetgedeelte' groeien de bloemenstengels en daarom moeten die bovenop liggen onder de grond.

Een goede tip; Leg de knollen voor je ze plant een nachtje in lauw water en plant ze het beste in april/mei op een beschutte plek waar veel zon schijnt. Een ranonkel heeft echt de zon nodig om te kunnen bloeien! Zet ze zeker beschut omdat de holle stengels erg kwetsbaar zijn in de wind en snel breken. Geef ze na het planten steeds goed water tot de eerste uitlopers te zien zijn. De grond moet dan ook goed water doorlaten en humus/voedselrijk zijn. Haal ook steeds de uitgebloeide bloemen weg zodat ze een herbloei kunnen beleven. Het is zelfs zo dat er steeds meer bloemen komen als je ze regelmatig afsnijdt om in een vaas te zetten of er een bloemstuk van maakt.

Denk er wel om dat ze niet winterhard zijn, dus haal ze in het najaar uit de grond, maak ze schoon en berg ze op in een koele droge plek of zet de pot binnen op zo'n zelfde plek (schuur, garage, zolder e.d). Wordt er een niet al te strenge winter verwacht, dan kan je ze ook in de grond laten en afdekken met een dikke laag bladeren...geef ze ook geen water meer als ze in rust zijn.

Laat je ze in de grond zitten, laat dan na de bloei het loof eraan zitten. Dit neemt nog zonlicht op en zorgt voor voedsel voor de bloei volgend jaar. Als het helemaal verwelkt en geel geworden is, kan je dit weghalen.
.