Grote planten die men in omvang wil beperken kunnen na de bloei worden teruggesnoeid tot 2/3 van de lengte. Door de plant terug te snoeien ontstaat een bossige groei. Dood of beschadigd hout wordt na de winter verwijderd..
De mimosa wordt gesnoeid om verschillende redenen: om de bloei en de harmonie van het blad te bevorderen en om meer weerstand te bieden tegen wind en sneeuw.
Snoeien moet worden gedaan door de takken met ongeveer de helft van hun lengte in te korten in de buurt van een knooppunt.
SimonV