Bij het moeras (Huisvennen Oisterwijk) vond ik dit bloempje. Wat is het?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Flora
1.3K

Antwoorden (1)

Dat lijkt op Watermuur (Myosoton aquaticum).
Watermuur (Stellaria aquatica, synoniem: Myosoton aquaticum (L.) Moench) is een meerjarige plant uit de anjerfamilie (Caryphyllaceae). In de bloeitijd heeft de plant een lengte van 30 tot 120 cm. De slappe stengel ligt of steunt op ander gewas. De bloeiperiode strekt zich uit van juni tot september. Watermuur groeit in grote delen van het Europese laagland op stikstofrijke vochtige plaatsen, onder heggen in dicht loofbos of langs sloten.
De stengels zijn klierachtig behaard en dragen brede eironde bladen. De onderste zijn gesteeld, de bovenste niet. Watermuur heeft witte bloemen bovenaan de stengels met een losse bloeiwijze, ze hebben elk vijf diep ingesneden kroonbladen en vijf stijlen. De vruchtjes zijn bruine doosvruchten die opensplijten wanneer ze rijp zijn om de zaden vrij te laten.
De plant lijkt sterk op de Bosmuur, dat drie stijlen heeft. Watermuur heeft vijf stijlen in de bloemen met ogenschijnlijk tien kroonbladen. Ogenschijnlijk tien, omdat de vijf kroonbladen bijna tot helemaal onderaan zijn gespleten.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt @SimonV. Denk, dat je gelijk hebt.