Welke beestjes zitten op deze bloemstengel (zie foto)?

Ik zag vandaag dat de stengels van enkele bloemen in onze tuin vol kleine insecten zitten (zie foto). Weet er iemand wat de naam van deze beestjes is en of deze schadelijk zijn?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Flora
1.5K
Z512099
3 jaar geleden
Dat zijn bladluizen.
Z512099
3 jaar geleden
En ze zijn schadelijk.
jodyenboyke
3 jaar geleden
Bladluis maar de schadelijkheid valt mee, lieveheersbeestje ruimen ze wel op.

Antwoorden (1)

Er zijn groene, witte, zwarte, gele, rode en paarse bladluizen. Bladluizen zitten meestal op groeipunten zoals de toppen van jonge stengels met groeiend blad en bloemknoppen, omdat de sapstroom daar veel voedingstoffen bevat, die nodig zijn voor de groei van de plant.
Je kunt wachten tot de lieveheersbeestjes en hun larven het hebben gevonden, je kan ook spuiten met een oplossing van water met spiritus en wat afwasmiddel, maar dat is niet zo goed voor de lieveheersbeestjes.