Hoe groot wordt de wortelkluit van de kalebas?

Heeft iemand veel verstand van kalebassen? Ik heb laatst verschillende soorten dippers gekocht. Ze kiemden al snel, heb ze verspeend en ze staan nu in potjes in mijn (koude) kas. Ik en vraag me af hoe groot de wortelkluit wordt, m.a.w. moet(en) de pot(ten) waarin ik ze straks verpoot diep zijn of is dat niet nodig? Kan ik bv ook een brede, niet zo'n diepe pot gebruiken en daar een stuk of 2 of 3 naast elkaar planten?
Ik wil een paar in de kas laten groeien en een paar buiten. Ik heb ook al een boog om ze tegenop te laten groeien. Schaf binnenkort meerdere bogen aan uiteraard.
Meerdere tips zijn ook welkom hoor!
Ik vind niet zo heel veel info over dit soort kalebas, vandaar mijn vraag hier.

3 jaar geleden
in: Flora
1.7K

Antwoorden (1)

Kalebassen, pompoenen, courgettes en komkommers zijn zeer oude cultuurgewassen en vormen samen een familie. Enkele decennia terug vond je heel veel van deze gewassen wild groeiend uitgestrooid op de composthopen van boerderijen en grote tuinen. Belangrijkste reden was de bijzonder vruchtbare omgeving, de grote groeiruimte en de vochtige grond.
De planten groeien hard en hebben grote kluiten. Als je de kluiten beknelt in te kleine potten zal de opbrengst ook niet zo groot zijn en de vruchten ook kleiner.. Mooiste is om de lange strengen een beetje te geleiden zodat straks de vruchten kunnen hangen. dan krijgen ze de mooiste vormen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
misslobe
3 jaar geleden
Oke, dan zal ik ze in grote potten zetten en ze moeten inderdaad hangen, de pippers (flesmodel) om een mooie vorm te krijgen.
Wederom heel erg bedankt voor je antwoord Elder :-)!
misslobe
3 jaar geleden
Het beste antwoord hoor, alleen werkt mijn laptop niet altijd goed en lukt het niet als beste antwoord aan te kruisen. Zodra dit lukt krijg je je punten!