Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welk type grond moet een laurierboom (Laurus Nobilis) in de tuin?

Ik ben in het bezit van 2 Laurierboompjes (Laurus Nobilis) op een gedraaide stam.
Deze wil ik graag in de tuin poten, dus niet in pot.
Mijn vraag is welke grond kan ik hier het beste voor gebruiken.
De informatie die ik hierover kan vinden verschilt nogal.
Het waren vrij dure boompjes vandaar ook mijn vraag,

4 jaar geleden
in: Flora
6.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Bedenk, dat de laurier NIET winterhard is, dus in de winter toch naar binnen moet. Als je ze in de tuin wilt planten is het misschien een idee om ze in een grote pot in te graven. Een goede potgrond (is lichtzuur door wat turf) met wat klei wordt aangeraden.
De kweker geeft het volgende:
Plant laurier in goede potgrond. Potgrond die neutraal tot lichtzuur is en wat klei bevat is ideaal.
Zorg voor een goede drainage door onderaan in de pot een laag potscherven of kleikorrels te leggen.
Laurier is in ons klimaat niet winterhard. De potten moeten dus ’s winters verhuizen naar een koele, vorstvrije ruimte. Wacht hiermee tot eind oktober-begin november. Geef in de winter slechts af en toe water. De plant mag vrij droog staan maar de kluit mag niet uitdrogen.
Vanaf mei mag de plant terug naar buiten. Zet hem op een lichte plaats uit de wind en geef hem af en toe een traagwerkende meststof.
Geef regelmatig water zodat de kluit nooit uitdroogt. In warme periodes dagelijks gieten.
Snoeien doet u best tussen november en maart, en een tweede keer eind juni. Zo blijven de planten mooier in model. Gebruik een scherpe schaar en knip de twijgen door tussen de blaadjes.
Om de drie à vier jaar moet de laurier verpot worden. Laat de wortels intact en gebruik telkens een iets grotere pot.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding