Mijn plataan is in maart verplaatst en vertoont geen teken van leven meer alleen de bast laat nu los?

Is hij dood of slaat hij een jaar over

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Flora
4.7K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Door de droogte laat bij vrijwel elke plataan de bast los

Antwoorden (3)

Plataan verliest schors, maar dat is geen reden tot paniek
EINDHOVEN - Platanen in de stad verliezen momenteel massaal hun schors. In combinatie met de droogte ziet dat er dramatisch uit, maar alle deskundigen spreken geruststellende woorden: voor de platanen is dit een normaal proces. De bomen groeien en knappen daarbij uit hun jasje.
5 jaar geleden
Deze plataan verliest zijn schors en door de droogte gaat dit sneller en ook massaal. Op zich is deze vervelling een normaal proces. Echter dat iedere plataan het overleeft dit jaar is niet de verwachting. Er zullen zeker bomen sterven net als in 1976 toen het ook erg droog was.
-------------------------------------------------------

Ieder jaar verliezen platanen hun schors. Elke keer wat plaatjes, zo krijg je een mooie vlekkerige stam. Eigenlijk groeit de boom uit zijn jasje. Vanwege de warmte en droogte gebeurt dat nu massaal. Het is vervelling.

Er vallen ook meer bladeren, dat heeft met de droogte te maken. Als bomen te weinig vocht opnemen laten ze als laatste redmiddel bladeren los, zodat ze minder vocht hoeven te verdampen.

Verwachting is, zeker als de droogte aanhoudt, dat er bomen zullen sterven. (In 1976 is dit ook gebeurd, tot dit jaar het droogste jaar sinds ...(?))
Bomen die niet genoeg vocht kunnen opnemen, sterven af.

(In het kort) Dit vertelde Bomendokter Henk van Scherpenzeel in het radioprogramma Zeeland wordt Wakker op 20 juli 1018.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Indien je die in maart al had geplant en je nog steeds geen teken van leven ziet, dus geen blaadjes, dan is hij dood.
Pas geplante bomen kunnen nog uitlopen tot enkele weken na de langste dag, daarna niet meer, op een hele enkele uitzondering na.
Is wel gek, want juist een plataan is erg makkelijk met overplanten.