He zorg ik dat mijn bonsai boompje niet dood gaat?

Ik heb laatst dit boompje gekocht en ik weet niet precies hoe ik hem moet verzorgen welke potgrond etc. Ook moet ik weten welke soort het is. Ik zat te denken aan een liguster.

Groetjes

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Flora
1.8K

Antwoorden (2)

Dat lijkt inderdaad op een liguster. Die is vrij gemakkelijk te houden. Niet lang in de felle zon, en zeker niet te donker zetten. In een vensterbank op het oosten of het westen gaat het het best. Elke dag een beetje water geven. Langere uitlopers (5 cm of meer) afknippen boven het eerste blad. Niet verpotten. De aarde zal langzaam zakken. Dan kun je er eens per jaar een handje tuinaarde, halfom vermengd met zand, bij gooien.
Er zijn vast wel goede websites te vinden, maar dit is mijn eigen ervaring.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoe heeg ik hem water en hoeveel?
teusvh
5 jaar geleden
Er moeten sowieso gaatjes onder in de pot zitten, zodat het teveel er uit kan lopen.
Ik geef ze elke dag water met een gietertje, op de aarde.
Of met een glaasje of bekertje.
Als het blad slap gaat hangen is-tie te droog.
Kan gebeuren als je een of twee dagen vergeet water te geven.
Bedenk dat de pot niet veel water vasthoudt.
Er zit naast aarde ook zand en grint in, wat geen water opneemt.
Heb er erg in dat als de pot op een vensterbank staat met een verwarmingsradiator er onder, dat-ie in de winter al binnen een dag te droog kan zijn.
Het lijkt me een Punica, dus granaatappel.
Deze soort wordt veel gebruikt voor een bonsai.
Het kweken van bonsai boompjes is best ingewikkeld, er zijn verschillende soorten snoei, zowel boven als onder de grond.
Ook is er speciale grond nodig.
je moet weten of het een tropische soort is, of juist winterhard.
Bladverliezend of juist wintergroen
enz. enz. Koop er een boek over, verdiep je er in of zoek op internet of wordt lid van een bonsai club.
Het is niet zo maar uit te leggen, dat is te veel .