Kan iemand mij meer vertellen over deze koraal?

Uit een nalatenschap heb ik een doos vol met deze koralen gekregen.
Best nieuwsgierig wat voor soorten dit zijn en waar het vandaan komt.

Omdat ik er verder niks mee zou kunnen doen, zou ik het liefst iemand gunnen die er interesse in heeft, maar heb geen idee wat de waarde zou zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Flora
1.2K

Antwoorden (1)

Dat rode is bloedkoraal en dat andere is witte koraal. Helaas moet ik je de Latijnse benamingen schuldig blijven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
weet u ook of daar liefhebbers voor zijn? en wat de waarde daarvan is
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is moelijk te zeggen en dat komt omdat koraal een beschermde diersoort is en door alle strenge regels niet meer verhandeld of geïmporteerd mag worden, dit geldt zelfs voor dood koraal. De dichtstbijzijnde plek waar bijv. bloedkoraal gevonden kon worden is in de Adriatische zee. Daar is een eiland voor de kust van (voorheen) Joegoslavije (weet helaas de naam niet meer) , daar zat een koraalslijper, maar ik ben bang dat deze slijper inmiddels niet meer bestaat vanwege het verbod. Vroeger (jaren '70) waren er op verzamelaarsbeurzen van mineralen ook handelaren en verzamelaars te vinden van o.a. koralen, zee-egels etc, maar ik denk dat dit ook tegenwoordig niet meer bestaat, ik heb zelfs gehoord dat de AID nog weleens komt controleren. Ik zou het ook niet zonder meer op bijv. Marktplaats durven zetten, want je kunt nooit bewijzen dat je dit al in je bezit had voordat de regels strenger werden. Wat je zou kunnen doen, is contact opnemen met iemand van de vereniging "De Verzamelaar" www.de-verzamelaar.com en hun de vraag voorleggen of er nog beurzen zijn. Ook zou je het natuurhistorisch museum Naturalis in Leiden kunnen bellen (071-7519600) en vragen of zij geïnteresseerd zijn om het in hun collectie op te nemen. Zij willen altijd wel vindplaats e.d. weten. Hoe lang heb je dit koraal al? Wanneer je namelijk kunt bewijzen dat het al vóór 1975 in je bezit is, dan kun je er ook een vergunning voor aanvragen. Ik heb zelf ook nog koraal van ruim vóór 1975, maar hoe bewijs ik dat? Dat is het probleem. Ik ben heel benieuwd naar de afloop. Laat je het me nog weten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb overigens mijn koraal rond de vijver buiten liggen. Dat rode koraal van je foto zul je niet buiten kunnen leggen, dat is pijpkoraal en dat zal naar alle waarschijnlijkheid uit elkaar vallen.