Welk onkruid is dit?

Als ik google kom ik heel veel verschillende planten tegen met zulk hartvormig blad, maar ze hebben vaak bloemen, en ik heb hier nog geen enkele bloem gespot!

Picture for question
6 jaar geleden
in: Flora
1.8K

Het beste antwoord

Dit lijkt erg op haagwinde of akkerwinde. Twee inheemse winde-soorten. Ze worden ook wel pispotjes genoemd. Deze krijgen witte of lichtroze bloemen, erg mooi vind ik zelf. :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
milenaa
6 jaar geleden
SimonV, volgens mij stuur je nu twee bronnen door me verschillende soorten planten. De herdera is het iniedergeval niet. Die bladeren zijn veels te donker en te glanzend. Het zou de de haagwinde of akkerwinde kunnen zijn, maar ik zie nergens bloemen of knoppen.. Het groeit echt overal in onze tuin en wikkelt zich om alle planten heen! We hebben net een huis gekocht (aan een park met allemaal overhangende bomen struiken en planten aan een zijde van onze tuin) in de winter. Toen lag er alleen aarde in de tuin. We hebben misschien wat onwetend graszoden gelegt, maar nu komt deze plant overal door ons gras en schutting heen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed antwoord. het is en hagenwinde te zien aan de meer langwerpige bladeren die de hartvormige klimop niet heeft.
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Milenaa, inderdaad nog geen bloemen. Meestal krijgen ze die als het al aardig forse planten zijn, als je ze door laat groeien denk ik dat er zeker bloemen in komen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit is geen haagwinde maar akkerwinde.
De haagwinde heeft ronder blad dan akkerwinde.
De bloempjes zijn kelkvormig (de pispotjes).
Ze bloeien van juni tot sept en verspreiden zich door zaaddozen die de zaden wegschieten.
Ze houden koolstof/kalihoudende grond.
Je kunt ze bestrijden door ze te spuiten met MCPA, of op natuurlijke manier in gazon of grasland door er wat zout over te strooien