waarom hebben raamstickers de vorm van een vogel?

Men plakt stickers op de ruiten om te voorkomen dat vogels hier tegenaan vliegen, waarom werkt zo'n sticker eigenlijk? Is dat omdat de vogel de stcikervogel als een bedreiging ziet, of dat hij gewoon ziet dat er iets is?

Zouden stickers in andere vormen ook werken?

Merci alvast,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
6.7K

Het beste antwoord

Het is nooit onderzocht of he silhouet van een roofvogel in een raamsticker meer effect heeft dan een andere vorm.

Er zijn ook andere vormen raamstickers, met fantasievogelsilhouetten tot andere vormen. In de webshop van de vogelbescherming zijn niet eens stickers te koop met het silhouet van een roofvogel.

Het doel is in ieder geval dat vogels niet tegen een geheel doorzichtige ruit vliegen. De vorm van de sticker is naar mijn mening gewoon esthetisch. Een grote sticker in een kruis is gewoon erg lelijk op je raam.

Bij veel schaduw op je raam gebruik je een witte sticker, die valt meestal het meeste op. Op zonnige windschermen is een zwarte beter.

Toegevoegd na 18 minuten:
Je hebt ook raamstickers in de vorm van een kat. Ook dit met het idee dat een vogel het voorwerp herkent. Maar ik denk dat de meest voor de hand liggende verklaring is om de doorzichtigheid weg te halen.

Ik heb eens voor je gezocht op onderzoeken. Want er wordt zoveel gebouwd met glas dat hier wel iets te vinden over moet zijn. In de bron Dutchbirds zie je de verschillende slachtoffers (ook roofvogels en eenden) en het onderzoek naar oplossingen.

Het blijkt dat de meeste raamstickers niet helpen. Of dat nu een vogel, kat of stip is. Geadviseerd wordt de glazen wanden te voorzien van een markering met verticale lijnen van 2 cm breed en een onderlinge afstand van 10 cm. Een patroon van verticale of horizontale strepen ligt dan meer voor de hand. Zoals nu ook op de A1 is gedaan en voor de besproken schermen in het artikel op Dutchbirds.

Dus mijn conclusie op de vraag waarom (veel) raamstickers de vorm van een vogel hebben is: Omdat dit beter verkoopt aan mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die stickers zijn silhouetten van roofvogels. Zangvogels zijn bang voor roofvogels en maken dus dat ze weg komen. De meeste roofvogels komen niet zo heel dicht bij de mensen, dus we hopen altijd dat die geen slachtoffer worden van ruiten of geluidsschermen etc.