Wat gebeurt er precies als wordt besloten tot executoriale verkoop over te gaan van een ONroerend goed? (zie extra uitleg)

Ik vroeg mij af wat de wettelijke regels zijn aangaande de periode van besluit tot executoriale verkoop onroerend goed tot de daadwerkelijke verkoop.

Krijg ik als schuldenaar/woningeigenaar hier van tevoren dan bericht van? (dat de woning verkocht gaat worden). Of word ik dan direct onverwacht uit huis gezet, of krijg ik dan eerst nog een periode de gelegenheid een ander woonadres te vinden? En zo ja, hoe zit het in die periode dan met mijn privacy? Mogen ze dan zomaar voor de verkoop, bijvoorbeeld om van binnen foto's te maken of de taxatiewaarde te bepalen, je huis binnenbreken, bijvoorbeeld als je er toevallig niet bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

de termijn tussen aankondiging en verkoop is wettelijk 30 dagen. Je moet dus 30 dagen (minimaal) van tevoren op de hoogte worden gesteld

een uitgebreid stuk:

http://www.internetconsultatie.nl/executieveiling/document/109

Toegevoegd na 9 minuten:
ik weet dat er vorig jaar sprake is geweest om die termijn te verlengen naar 60 dagen, maar kan niet vinden of dit is doorgevoerd.

Je moet meewerken met de bezichtigingen e.d. omdat de bank eigenlijk nu eigenaar is van het huis. Tuurlijk zullen ze dit zoveel mogelijk in overleg doen, maar de verkoop van het huis is voor hun het belangrijkste.

Ik denk dat het slim is om een wetswinkel binnen te stappen of de jurofoon te bellen. Daar zitten juristen die je wellicht meer antwoorden kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grootste schuldeiser is niet de bank (heb ik maar een hypotheel lopen van 'maar' 35000,- euro), maar een particulier (150000,- euro). Deze particulier legde destijds ook conservatoire beslag. Maar nu het vonnis is toegewezen is het conservatoire beslag (als het goed is) al overgegaan in executoriaal beslag, maar heb nog niets van de bank gehoord.