Kan ik nog reizen met mijn paspoort naar Tenerife als deze nog 2,5 maand geldig is?

Hallo, ik ga aankomende week een week op vakantie naar tenerife. Ik heb zelf als reisdocument een paspoort. Deze verloopt op 3 juLi. Ik dacht dat dit prima kon, nu lees ik op google toch allemaal verschillende verhalen dat een paspoort nog 6 maanden geldig moet zijn na vertrek? Ik kom 16 april terug dus bij terugkomst is mijn paspoort nog 2,5 maand geldig. Kan ik hier nu mee reizen of niet?
(Ik vlieg trouwens met Condor via Dusseldorf, weet niet of dit uitmaakt)

3 weken geleden
in: Wetgeving
ronron1212
3 weken geleden
Nieuw halen
TurfGraver
3 weken geleden
Wanneer je binnen Europa reist moet je paspoort nog twee maanden na terugkomst in Nederland geldig zijn.
Hdvn11
3 weken geleden
Dit dacht ik op, maar iedereen geeft andere antwoorden

Antwoorden (3)

Jouw paspoort verloopt net twee weken te vroeg.
Ook voor een reis binnen het Schengengebied. Uw paspoort of reisdocument mag niet meer dan 10 jaar geleden zijn uitgegeven. Ook moet het paspoort of ander reisdocument na vertrek uit het Schengengebied nog minimaal 3 maanden geldig zijn.
Aldus een mededelong van ind,nl
jc54
3 weken geleden
tinus1969
3 weken geleden
Precieze link, want het staat hier verwarrend. Issue lijkt in de praktijk geen probleem want Tenerife ligt in de Schengen zone dis is er geen actieve controle.
Hdvn11
3 weken geleden
Nee ik zag overal inderdaad staan 2 maanden of op de dag van vertrek, ik ben niet op tijd meer om een spoedpaspoort aan te vragen..
Inekez1
3 weken geleden
"Ook moet het paspoort of ander reisdocument na vertrek uit het Schengengebied nog minimaal 3 maanden geldig zijn."
... na vertrek uit het Schengengebied...
Maar je vertrekt helemaal niet uit het Schengengebied. Die geldigheid van 3 maanden is alleen voor mensen die van buiten het Schengengebied komen en terug gaan, of voor mensen uit het Schengengebied die buiten de zone willen reizen. Het is dus niet van toepassing op een reis van NL (via Duitsland) naar Tenerife.
KleinDuimpje
3 weken geleden
Bovengenoemde klopt 100%!
Fijne (onbezorgde) vakantie!
Ja, je kunt nog reizen.
‘Als u naar Spanje reist of in Spanje verblijft, heeft u een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart (ID-kaart) nodig.’
tinus1969
3 weken geleden
Geen paniek.

Tenerife hoort bij de Schengen zone. Hiervoor is het als inwoner van die Schengen zone voldoende om een geldig paspoort te hebben. Als je paspoort op 3 juli verloopt, kun je er binnen de Schengen zone tot 3 juli mee reizen.

Alleen voor reizigers die van buiten de de Schengen zone komen, of als je zelf vanuit de Schengen zone naar een land buiten de zone wil reizen, worden er eisen gesteld aan de geldigheid van je paspoort.

Link 1: "Uw paspoort of reisdocument mag niet meer dan 10 jaar geleden zijn uitgegeven. Ook moet het paspoort of ander reisdocument na vertrek uit het Schengengebied nog minimaal 3 maanden geldig zijn."
Je vertrekt niet uit het Schengengebied, dus voor jou geldt alleen dat je paspoort niet langer dan 10 jaar geleden is uitgegeven. Voor jou is dat dus 3 juli.

Link 2: "Tenerife Entry Requirements for Citizens of Schengen EU countries:

Passport / ID Card:
EU citizens who are travelling within the Schengen area are not usually required to show a passport or national identity card for travel. However, you will still need to bring one of these documents with you, as foreigners who are on Spanish territory are obligated to carry valid proof of identity with them."

De informatie op die site over geldigheid na vertrek geldt voor reizigers die van buiten het Schengengebied/buiten de EU komen.
Inekez1
3 weken geleden
Hdvn11
3 weken geleden
Super zo fijn! Heel erg bedankt!
KleinDuimpje
3 weken geleden
Dit antwoord is toppie