Mag je een nood(deur) maken op de erfgrens? (binnen naar binnenwoning))?

een deur als bv. nooduitgang op de erfgrens? (ib het pand naar binnen buren in het pand)

Picture for question
4 maanden geleden
in: Wetgeving
ronron1212
4 maanden geleden
Als je buren hiermee akkoord gaan mag dat.
Inekez1
4 maanden geleden
Nee, zo simpel is het niet ron! Of het nou om Nederland of België gaat, er gelden al heel lang heel veel regels omtrent het veranderen van woningen. Je kunt echt niet zomaar 2 woningen samenvoegen middels een deur, ook niet als dat een nooddeur is.

Antwoorden (2)

Heb deze uitspraak voor je gevonden. Uitgangspunt is dat je (zonder toestemming van de buren) geen raam of deur mag hebben binnen 2 meter van de erfgrens. Oftewel: overleg e.e.a. met je buren, en laat het als je het eens wordt vastleggen door een notaris. Pas dan is de afspraak rechtsgeldig.
teusvh
4 maanden geleden
Nee, dat mag niet zomaar.

In feite worden daarmee 2 woningen rechtstreeks aan elkaar verbonden (en dus samengevoegd), daarvoor is een vergunning nodig van de gemeente. Een nooddeur heeft namelijk geen zin als die aan beide kanten op slot zit en dus zal de deur in theorie gewoon elke dag open kunnen, waardoor de 2 woningen ineens samen 1 grote woning worden. Daarvoor is een omzettingsvergunning nodig van de gemeente (voor het samenvoegen) en waarschijnlijk ook een omgevingsvergunning (voor de bouwkundige aanpassingen).

Daarnaast is het waarschijnlijk vanwege brandveiligheid (brandwerende scheidingsmuur) niet toegestaan. Een woningscheidende muur is heel lang brandwerend, zodat brand in de ene woning niet overslaat naar de buren. Met een (brandwerende) nooddeur is die brandwerendheid veel korter en op het moment dat je die deur gaat gebruiken en dus open doet, is de brandwerendheid ineens 0.

Als de buren eraan willen meewerken, zul je dus bij de gemeente één of meer vergunningen moeten aanvragen voor zo'n deur en die kan op meerdere gronden worden geweigerd.
Inekez1
4 maanden geleden
roel88
4 maanden geleden
Eigenlijk betreft het geen woning maar winkelpanden van ondernemers. Geen idee of dit verschil maakt, een gemeente begrijpt natuurlijk wel dat je geen 2 winkels gaat samenvoegen
Inekez1
4 maanden geleden
Ik zou er niet vanuit gaan dat een gemeente iets 'begrijpt'. Bij een gemeente werken ambtenaren en die hebben zich te houden aan regeltjes. Ook voor winkelpanden geldt dat als je er 2 verbindt middels een deur, dat het dan daarna 1 is. Maar als die beide winkel-eenheden nu al binnen 1 pand liggen en alleen door een soort scheidingswanden zijn gescheiden, dan zul je er met een brandwerende nooddeur denk ik geen problemen mee hebben qua vergunning m.b.t. brandveiligheid. Die vergunning moet je wel aanvragen!
roel88
4 maanden geleden
nee zijn verschillende adressen in ieder geval.
roel88
4 maanden geleden
maar ehh, als iemand het nou gewoon doet zonder vergunning? (maar wel in samenspraak buren)
tinus1969
4 maanden geleden
Heb je dan al overleg gehad met de buren?
tinus1969
4 maanden geleden
Ik vermoed dat je vooral/ook een vergunning nodig hebt omdat je een aanpassing doet aan de dragende constructie van het huis. Verder, als het een nooddeur is, moet die ook aan beide kanten zo aangegeven zijn, en dus ook verplicht vrijgehouden worden. Welk probleem wil je met deze deur oplossen?
roel88
4 maanden geleden
De vraag komt eigenlijk vanaf een winkelpand die dit volgens mij heeft gehad (op oude foto is een ruimte ze zien met deur richting naastgelegen winkel. ) ik weet niet wat er nu wel of niet is, dit gedeelte is nu afgesloten.
Inekez1
4 maanden geleden
Het gebeurt wel eens dat 2 winkels worden samengevoegd, bijvoorbeeld als de ene winkel wil uitbreiden en de naastgelegen winkel stopt en leeg komt. Ook als het voor publiek om ogenschijnlijk 2 verschillende winkels gaat (herenmode en damesmode bijvoorbeeld) kan met een doorgang het personeel makkelijk in beide winkels werken. Maar wat het achterliggende idee ook is en om welke reden je het wil: zoek uit hoe de situatie nu is, regel het zwart op wit met de buren, als jullie de panden huren en niet zelf in bezit hebben, regel het dan ook met de verhuurder / eigenaar. Het is altijd de eigenaar van een pand die de vergunning moet regelen. Ik zou niet zelf gaan veranderen zonder vergunning en bouwtechnisch (en brandtechnisch) rapport. Mocht er ooit iets gebeuren, dan levert dat geheid gedoe (lees: kost heel veel geld) op met verzekeringen.