Kun je mantelverzorger worden voor je partner?

Partner heeft verschillende beperkingen. Kun je geregistreerde mantelverzorger worden voor je partner en hier een gemeentelijke vergoeding voor krijgen? Zo, ja. Wat zijn de eisen hiervoor?

3 maanden geleden
in: Wetgeving
ronron1212
3 maanden geleden
Mantelzorg is onbetaald. Maar er bestaan wel verschillende vergoedingen. U kunt als mantelzorger bijvoorbeeld een tegemoetkoming krijgen voor extra uitgaven zoals zorgkosten en vervangende zorg. Soms is ook betaling uit een persoonsgebonden budget mogelijk.
erotisi
3 maanden geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mantelzorg/vraag-en-antwoord/mantelzorgcompliment-aanvragen
tinus1969
3 maanden geleden
PGB wellicht? https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Persoonsgebonden_budget
ronron1212
3 maanden geleden
@tinus1969 dat is niet bedoeld om een partner te betalen.
Inekez1
3 maanden geleden
@ronron, jawel hoor. Ook als partner kun je betaald worden vanuit het pgb-budget. Er moet wel een zorgovereenkomst worden opgesteld. En de zieke partner moet dus een pgb-budget hebben. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgebonden-budget-pgb/vraag-en-antwoord/pgb-zorg-geven-aan-een-naaste-waar-krijg-ik-mee-te-maken

Antwoorden (1)

Natuurlijk kun je mantelzorger worden voor je partner; als je partner iets / veel gaat makeren gebeurt dat haast automatisch. Maar mantelzorg is in principe onbetaald, daarom is het Mantelzorg. De enige mogelijke "betaling" is een mantelzorgcompliment, maar dat is meer een bedankje, geen salaris oid.
En je kunt kijken of je partner in aanmerking komt voor een PGB. En dan zou hij jou kunnen inhuren als verzorger, voor een X-aanal uren. Dan ben je dus een officiele zorgverlener (en waarschijnlijk heb je daarnaast ook nog mantelzorgtaken). Daar hoort dan wel een hoop administratie bij!
3 maanden geleden
HannekeJanssen
3 maanden geleden
Aanvulling op mijn antwoord: om te overleggen over welke zorg nodig is voor je partner kunnen jullie het beste overleggen met de huisarts, en / of een zorgcoordinator als je die al hebt.