Wat is de straf om op iemand anders terrein te komen zonder toegang?

Wij hebben een stukje grond, en daar staat een oud huisje waar je niet in kan, omdat het heel erg onstevig is. We wilden het graag renoveren, maar steeds hield de gemeente ons tegen. Er zijn dus blijkbaar mensen op onze grond geweest, want er is een klacht binnen gekomen over dat huisje. Toen is er een ambtenaar ook op ons terrein gekomen, want een vriendin van ons heeft gezien. Er staat een hek en een bord met: verboden toegang. Aan de telefoon heeft hij gezegd dat het hek open stond, maar nog steeds is het toch verboden om op iemands terrein te komen? We zijn er benieuwd naar of het huisvredebreuk is of artikel 461 van strafrecht en wat de straf hiervoor is. Groetjes Bente

3 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Hoezo houdt de gemeente je tegen? en hoezo zijn er mensen op de grond geweest?
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Waarom zijn dat relevante vragen? MIsschien dat je de interesse kan toelichten.
ronron1212
3 jaar geleden
Omdat het onduidelijk is in de vraag en ik weet niet waarom jij vraagt om toelichting @Thecis
TurfGraver
3 jaar geleden
Een toezichthouder mag een terrein betreden.
https://www.infomil.nl/onderwerpen/integrale/handhaving/@92325/bevoegdheden/
Vraag is, wie was het?
SentWierda
3 jaar geleden
De link van Turfgraver is duidelijk. Een bevoegde ambtenaar mag daar zeker komen ongeacht of er wel of niet een bord 'Artikel 461' staat. Zo'n bord kan iedereen kopen en in zijn tuin of op z'n erf zetten; zoals op www.verkeersborden.com staat. Kosten: vanaf minder dan 4 euro. Je schrikt onbevoegden af maar gemeenteambtenaren en politie kun je er niet mee weren. Sterker nog: je maakt ze misschien wel nieuwsgierig...
En de boete voor onbevoegden? Maximaal 225 euro (volgens de vermelde website).

Antwoorden (1)

Artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht geldt hier.
"Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie."

De boete voor overtreding van dit wetsartikel is een boete van de eerste categorie en die bedraagt maximaal € 435 (artikel 23, Wetboek van Strafrecht).
Antoni
3 jaar geleden
teusvh
3 jaar geleden
Dat heet terreinvredebreuk.
Maar als je daarmee naar de politie gaat om aangifte te doen word je uitgelachen en vriendelijk naar de deur begeleid, voorspel ik je.
Antoni
3 jaar geleden
Die kans bestaat natuurlijk, maar de vraagsteller heeft een antwoord.