is opvragen rechtbankverslag mogelijk voor individu?

ik wil dit verslag opvragen bij de rechtbank, maar volgens hen moet dit verzoek via een advocaat verlopen; echter heb ik geen advocaat, en die zitting ging wel over mij

Weet jij het antwoord?

/2500

De familierechterlijke zittingen worden behandeld achter gesloten deuren door één rechter, die wordt bijgestaan door een griffier. De griffier maakt tijdens de zitting wel aantekeningen van wat er wordt gezegd maar geen woord-voor- woord verslag. De verzoeker, in dit geval een Gecertificeerde Instelling heeft bij de rechtbank om een bekrachtiging van een Schriftelijke aanwijzing verzocht op grond van artikel 1:263, derde lid, van het BW. De meeste zittingen over familierecht zijn niet openbaar. Een eventuele belanghebbende, bv de vader, krijgt meestal wel de gelegenheid zijn mening te geven. Als de (kinder)rechter tot een oordeel komt, wordt de Beschikking opgemaakt en ondertekend door verzoeker en verweerder (is meestal de moeder). In de Beschikking staat hoe het oordeel tot stand is gekomen. Na ongeveer drie weken wordt de Beschikking verstuurd naar de verzoeker en de verweerder. Als zij vertegenwoordigd worden door een advocaat of een gemachtigde dan ontvangen deze de Beschikking. Uit de vraag blijkt niet dat vraagsteller de verweerder is, noch als belanghebbende is gehoord. In vorige vragen schrijft hij wel over een stel uit zijn omgeving. Mijn antwoord is gebaseerd op een mij volledig onbekend dossier. De werkelijke situatie kan dus heel anders zjn. Natuurlijk kan men altijd om een rechtbankverslag vragen, maar zoals de vraag is gesteld zal hier niet aan worden voldaan. Anders zou het zijn als de belanghebbende zich had laten bijstaan, dan had de advocaat om een afschrift van de Beschikking kunnen vragen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100