is opvragen rechtbankverslag mogelijk voor individu?

ik wil dit verslag opvragen bij de rechtbank, maar volgens hen moet dit verzoek via een advocaat verlopen; echter heb ik geen advocaat, en die zitting ging wel over mij

4 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@bolt77, de zitting ging over jou. Was je getuige, was he verdachte, was het een strafzaak of een civiele zaak?
Betreft het een zaak voor de politierechter of bij de MK (meervoudige strafkamer)
Lees bv dit rapport van de nationale ombudsman. Het betreft een klacht over niet vertrekken van afschrift van het proces-verbaal van de terechtzitting en geen afschrift van
het vonnis.
https://www.nationaleombudsman.nl/uploads/20120197__r_2012.08325__12-12-2012.pdf
bolt77
4 jaar geleden
@ JoanDArc het betreft familierecht, de aanvraag door een jeugdorganisatie van een Schriftelijke Aanwijzing aan de rechtbank; ik ben 1 van de ouders die dit aangaat
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
U zegt één van de ouders te zijn die het aangaat, maar hebt u ook het ouderlijk gezag?
Schriftelijke Aanwijzingen zijn alleen van belang voor ouders met ouderlijk gezag en minderjarigen van ten minste 12 jaar.
bolt77
4 jaar geleden
@ JoanDArc ja, we hebben beide ouderlijk gezag; maar we dwalen af ;-)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
neen, wij dwalen niet af, het heeft er allemaal mee te maken of u als belanghebbende aangemerkt wordt. Voor wie de Beschikking Schriftelijke aanwijzing is afgegeven.
De rechtbank verstrekt alleen verslagen als de belangen van andere belanghebbende niet geschaad worden.
bolt77
4 jaar geleden
@ JoanDArc lijkt me niet dat belangen van de ander geschaad worden, dus weer terug bij de vraag: kan ik het verslag opvragen, zonder tussenkomst van advocaat?

Antwoorden (1)

De familierechterlijke zittingen worden behandeld achter gesloten deuren door één rechter, die wordt bijgestaan door een griffier. De griffier maakt tijdens de zitting wel aantekeningen van wat er wordt gezegd maar geen woord-voor- woord verslag.
De verzoeker, in dit geval een Gecertificeerde Instelling heeft bij de rechtbank om een bekrachtiging van een Schriftelijke aanwijzing verzocht op grond van artikel 1:263, derde lid, van het BW. De meeste zittingen over familierecht zijn niet openbaar. Een eventuele belanghebbende, bv de vader, krijgt meestal wel de gelegenheid zijn mening te geven.
Als de (kinder)rechter tot een oordeel komt, wordt de Beschikking opgemaakt en ondertekend door verzoeker en verweerder (is meestal de moeder). In de Beschikking staat hoe het oordeel tot stand is gekomen.
Na ongeveer drie weken wordt de Beschikking verstuurd naar de verzoeker en de verweerder. Als zij vertegenwoordigd worden door een advocaat of een gemachtigde dan ontvangen deze de Beschikking.
Uit de vraag blijkt niet dat vraagsteller de verweerder is, noch als belanghebbende is gehoord. In vorige vragen schrijft hij wel over een stel uit zijn omgeving.
Mijn antwoord is gebaseerd op een mij volledig onbekend dossier. De werkelijke situatie kan dus heel anders zjn.
Natuurlijk kan men altijd om een rechtbankverslag vragen, maar zoals de vraag is gesteld zal hier niet aan worden voldaan. Anders zou het zijn als de belanghebbende zich had laten bijstaan, dan had de advocaat om een afschrift van de Beschikking kunnen vragen.