mag een politie agent jou beledigen als je niet doet wat hij/zij zegt?

stel je werkt niet mee bij je aanhouding of wat dan ook en de agent scheld jou uit en het staat op video, dan is de agent toch strafbaar en onprofessioneel? en word er iets mee gedaan als je de video laat zien waarbij de agent herkenbaar erop staat?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K
LeonardN
5 jaar geleden
Dat zal liggen aan de belediging en het gedrag van diegene die staand wordt gehouden. "Irritant rotjoch" als je de agent in zijn benen bijt is wat anders dan dat deze een verdachte op afkomst zal beledigen terwijl er verder niets gebeurt. Een filmpje dat ik in m'n snelle zoektocht tegenkwam. https://nos.nl/artikel/2232161-agent-scheldt-jongeren-de-huid-vol-met-je-stumperige-rotkop.html Leiding distantieert zich
De politie onderzoekt de kwestie nog en wil niet zeggen of de jongeren inderdaad staande werden gehouden omdat ze met meerdere personen op een brommer zaten. Teamchef Van Marle distantieert zich volledig van het gedrag van zijn medewerker. "Een dergelijke manier van bejegening is absoluut niet wat wij als politie voor ogen hebben." De politieagent mag tijdens het onderzoek geen werk meer op straat doen. "Wanneer de jongeren op het filmpje behoefte hebben aan een gesprek zijn ze vanzelfsprekend van harte welkom bij ons op het bureau", zegt Van Marle. Je moet altijd je fats...

Antwoorden (1)

Nee, een agent mag jou niet beledigen. Een "gewone" burger mag dat niet en een agent dus ook niet.
Maar je bent in de eerste plaats zelf strafbaar als je geen gevolg geeft aan een opdracht van een politie-agent. Daarvoor kun je in het slechtste geval drie maanden de gevangenis in. Artikel 184, lid 1, Wetboek van Strafrecht:

"Hij die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of een vordering, krachtens wettelijk voorschrift gedaan door een ambtenaar met de uitoefening van enig toezicht belast of door een ambtenaar belast met of bevoegd verklaard tot het opsporen of onderzoeken van strafbare feiten, alsmede hij die opzettelijk enige handeling, door een van die ambtenaren ondernomen ter uitvoering van enig wettelijk voorschrift, belet, belemmert of verijdelt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie."
Toevoeging n.a.v. de reacties:
Het was beter geweest als ik het woord 'dus' had weggelaten in de eerste alinea van mijn antwoord want op.een aantal terreinen hebben ambtenaren in functie bepaalde bevoegdheden maar een recht om te mogen beledigen maakt daar geen deel van uit.
Toegevoegd op 03 november 2018 16:39: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Waarschijnlijk mag een agent je niet beledigen, maar ik begrijp de logica van je zin 'Een "gewone" burger mag dat niet en een agent dus ook niet.' niet. Een agent mag immers veel meer dan een "gewone" burger. Daar zou beledigen zo maar bij kunnen horen, als dat voor het uitvoeren van zijn taak nodig zou zijn. Soms is het bijvoorbeeld nodig als agent wat intimiderend te zijn en je autoriteit te laten gelden. Dan zou iemand beledigen eenvoudig kunnen werken en nuttig kunnen zijn. Kortom: de bewering in de tweede zin van je antwoord vind ik niet vanzelfsprekend.
Computoon
5 jaar geleden
Als je de artikelen bekijkt die in het Wetboek van Strafrecht staan m.b.t. belediging (261 tot en met 271) dan wordt daarin geen uitzondering gemaakt voor "ambtenaren in functie". Iemand mogen beledigen, is geen wettelijk recht van een agent. Het ligt op een ander vlak dan het recht om harder te mogen rijden dan de maximumsnelheid bijv. Iets omgekeerds geldt wel. Het beledigen van een ambtenaar in functie wordt zwaarder aangerekend dan het beledigen van een willekeurige burger. Zie art. 267 uit het Wetboek van Strafrecht:
"Artikel 267
De in de voorgaande artikelen van deze titel bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd, indien de belediging wordt aangedaan aan:
1°. het openbaar gezag, een openbaar lichaam of een openbare instelling;
2°. een ambtenaar gedurende of ter zake van de rechtmatige uitoefening van zijn bediening;
3°. het hoofd of een lid van de regering van een bevriende staat."
Computoon
5 jaar geleden
Zie toevoeging aan mijn antwoord, geschreven (voor ik laatste reactie van LeonardN had gelezen :-) )
LeonardN
5 jaar geleden
+Was me ontglipt.