Is het strafbaar om onder de 18 een 18+ spel te spelen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
6.7K
Amadea
5 jaar geleden
Dat hangt nogal af van de activiteit(en) die met dat spel uitgevoerd dient/dienen te worden.

Antwoorden (2)

Je mag een spel voor 18+ kopen, huren en dus ook spelen als je minimaal 16 jaar oud bent.
De PEGI-classificatie is een advies en waarshhuwt ouders en opvoeders tot welke leeftijd een game mogelijk risico's kan bevatten voor kinderen onder een bepaalde leeftijd. De leeftijden van PEGI zijn bedoeld als hulpmiddel en advies. Bij de verkoop van games in een winkel heeft de overheid echter een wettelijk gevolg toegekend aan de leeftijdsgrenzen van PEGI gebaseerd op artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht.

Op basis van artikel 240a mogen kinderen die jonger zijn dan 16 jaar geen games kopen met de met de leeftijdgrens 16. In Nederland is 18 hetzelfde als 16. Personen van 16 jaar en ouder mogen daarom een game met een PEGI18 kopen of huren. Het classificatiesysteem voor games is Europees. Daarom hebben sommige games de leeftijdsgrens 18.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Op zich heel mooi dat je die tekst erbij haalt, maar het beantwoord nog niet helemaal de vraag voor bijvoorbeeld 15 jarigen die het spelen.
Aangenomen dat je bedoelt "een videogame met 18+ (PEGI)-classificatie", dan is het antwoord NEE.
Vanaf je 16de mag je in Nederland 18+ games kopen, daaronder is het nog steeds niet strafbaar om dergelijke games te spelen. Het is wel verboden om deze games aan <16 te verkopen. Het is zelfs strafbaar om kinderen dergelijke games te laten spelen, echter zal dat zelden tot een zaak leiden in de praktijk.
LeonardN