Wordt bij het opmaken van een legitieme portie uitgegaan van waarde op het moment van overlijden?

Ik ben onterfd (als enig kind) en nu is de waarde van de woning ten tijde van overlijden opgemaakt nav de woz waarde. Zij oordeelt dat de meerwaarde van de woning mij niet toekomt omdat bij de legitieme portie enkel wordt gekeken naar de waarde van alles op moment van overlijden.

5 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
ronron1212
5 jaar geleden
Wie is zij?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
lijkt mij dat de waarde de taxatiewaarde of verkoopwaarde is.
echter als de vrouw / vriendin, die wel erft in de woning blijft wonen, en je zou de waarde van een verhuurde woning krijgen, dan kan de waarde wel eens lager zijn dan de WOZ waarde
loginabcde
5 jaar geleden
Zij is trouwens mijn tante, vergeten te melden. Er is geen sprake van een partner enkel mijn tante en ik. De overwaarde zou dan gewoon zomaar verdwijnen of heeft zij meer rechten omdat zij specifiek genoemt wordt in het testament?
LeonardN
5 jaar geleden
Kan je je vraag beter stellen.
Kan je een rekensom fingeren en zowel rekenen wat jij denkt wat de geldvordering moet worden en hoe het nu berekent wordt?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als de andere erfgenaam jou tante is, en jullie de woning verkopen, dan lijkt me dat de legitieme gebaseerd is op de verkoopwaarde.
De legitieme portie is een deel van de totale erfenis.
Van de opbrengst moeten eventuele hypotheek, uitvaartkosten en erf belasting etc nog af, van het deel dat dan over is zul jij je legitieme deel krijgen. Als je goed met je tante overweg kunt, mag zij jou ook meer toekennen, echter zul je over dat deel schenkingsrecht moeten betalen
loginabcde
5 jaar geleden
De woz waarde is in 2017 (datum overlijden) bijv 200.000. In het huidige woningaanbod is dat zeer wss niet de verkoopprijs geweest zegge 250.000. Die 50.000 is welliswaar niet op datum van overlijden maar iemand krijgt dit, die 50.000 verdwijnt niet zomaar. Mijn tante veronderstelt dus dat ik daar geen recht op heb, de helft, omdat dat op overlijdensdatum niet bekend was en gaat uit van woz waarde
LeonardN
5 jaar geleden
https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/forum/overlijden-testament-erfenis/waardebepaling-onroerend-goed-berekening-legitieme-portie de WOZ waarde is louter voor de berekening van de erfbelasting. Dit staat los van de berekening van de waarde van de legitieme portie. Die wordt berekend over de getaxeerde waarde per overlijdensdatum.
(probleem zal zijn dat de waarde die dag niet getaxateerd is) "Die 50.000 is welliswaar niet op datum van overlijden maar iemand krijgt dit, die 50.000 verdwijnt niet zomaar"
Waar haal je dat bedrag van 50.000 opeens vandaan? Maak eens langere verhalen. "maar iemand krijgt dit, die 50.000 verdwijnt niet zomaar."
Als de WOZ-waarde 200.000 is en een mogelijke taxatie 250.000 dan is die 50.000 vooral een theoretisch bedrag. de helft,
Als je onterfd bent en de legitieme portie opeist krijg je een geldvordering die je beter kan zien als de helft van wat je normaliter zou krijgen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Leonardo,
als je bent onterfd, kun je de legitieme opeisen, en ben je dus toch erfgenaam.
De andere erfgenaam is dan de tante.
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.advocatenkantoorerfrecht.nl/erfrecht/legitieme-portie/ Recht op uw legitieme portie
Wanneer u bijvoorbeeld door (één van) uw ouder(s) bent onterfd geeft het erfrecht u recht op uw legitieme portie. U bent dan GEEN erfgenaam maar legitimaris. Legitimarissen hebben geen recht op de goederen van de nalatenschap. Wel heeft u als legitimaris een geldvordering op de nalatenschap. U heeft met andere woorden recht op een deel van de waarde van het vermogen. Daarnaast lijkt me dat je als onterfde niet het huis (mede)verkoopt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Theo15, Onder het oude recht maakte een beroep op de legitieme portie het kind tot erfgenaam. Tot 1 januari 2003 hield de legitieme in dat het kind kon vorderen dat deze goederen kreeg en daarbij recht had op het huis, grond of inboedelgoederen.
Vanaf 1 januari 2003 is de legitieme een vordering in geld, waardoor het onterfde kind hooguit de positie van schuldeiser krijgt. De verdeling van de nalatenschap kan zonder zijn medewerking tot stand worden gebracht.
Als schuldeiser kan de onterfde inzage eisen en vorderen via de kantonrechter op grond van de wettelijke bepaling artikel 78, Burgerlijk Wetboek Boek 4.
Wat de aftrek van veel kosten betreft hebt u gelijk. Dat maakt de legitieme portie kleiner.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Joan Darc, Dank, duidelijk

Antwoorden (1)

De WOZ-waarde van de woning telt. De meerwaarde is dus niet van toepassing. Bij de WOZ-waarde kan gekozen worden wat betreft jaar. Als het overlijden in 2018 was is de keus de WOZ-waarde van 2018 met als peildatum 1 januari 2017 Of de WOZ-waarde van 2017 met als peildatum 1 januari 2016. Uiteraard zal gekozen worden voor de laagste WOZ-waarde.
Mijn antwoord hierboven is nogal onzorgvuldig. In de eerste plaats: de WOZ waarde van 2019 telt met als peildatum 1 januari 2018 OF de WOZ-waarde van 2018 met als peildatum 1 januari 2017. Dit betreft de te betalen erfbelasting.

Vragensteller vraagt echter of voor zijn erfdeel (de legitieme portie) de economische waarde telt of de WOZ-waarde (volgens tante) De werkelijke waarde op het moment van overlijden telt. Dat is dus de economische waarde. Zie tweede link.
fisbel
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Fisbel dat is de belastingdienst erven hebben te maken met waardes. De belastingdienst gaat uit van de woz. De erfenis is de verkoop waarde.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@fisbel, + was tegelijk met u een antwoord in Word aan het opmaken.Het erfrecht is ingewikkeld,veel juridische onderdelen spelen een rol.Ik had er dus meer tijd voor nodig.
Mijn zienswijze komt overeen met uw antwoord.
Onder het oude recht maakte een beroep op de legitieme portie het kind tot erfgenaam. Dat is niet meer,het kind wordt hoogstens schuldeiser.De verdeling kan zonder zijn
medewerking tot stand worden gebracht.
De WOZ waarde kan niet zonder meer worden gebruikt ter berekening van de legitieme portie van een onterfd kind. Een taxatie van de woning moet bepalen wat de waarde van de woning is op de vrije markt op het moment van overlijden ter berekening van de legitieme portie
Wat in een fiscale wet (in dit geval de Successiewet) is voorgeschreven als waarderingsmethode geldt dus niet per se tussen (onterfde) erfgenamen onderling. Het gaat niet altijd om de WOZ-waarde maar om de werkelijke waarde in het economisch verkeer ten tijde van overlijden.
LeonardN
5 jaar geleden
@fisbel/joan
"De werkelijke waarde op het moment van overlijden telt."/
"Een taxatie van de woning moet bepalen wat de waarde van de woning is op de vrije markt op het moment van overlijden ter berekening van de legitieme portie"
En hoe gaat dat praktisch gezien dan? Er zal geen taxatie plaatsvinden op de dag van overlijden. Kan je een taxatie met terugwerkende kracht krijgen? Dus; "Op juni 2017 was de woning ~230.000 euro waard, gezien de verkoopprijzen en taxaties van gelijkwaardige huizen in de buurt" @ronron1212
"De erfenis is de verkoop waarde."
Zeer zeker niet het geval, zie:
https://www.brenneradvocaten.nl/erfrecht/waarde-woning-bij-legitieme/ (overigens is dat volgens mij ook nog geen hard bewijs dat het DUS WOZ zou zijn. Dat nu WOZ wordt gehanteerd lijkt te komen omdat er bewijs is dat erfgenaam en legitimarissen dat zo overeen waren gekomen.)