Wat als je nabestaande het niet eens zijn over je testament?

Als je bijvoorbeeld een erfgenaam iets extra geeft of een erfgenaam juist onterfd en na je dood maken ze hier ruzie over,wie bepaald dan hoe het testament word nageleefd,tenslotte ben je er zelf niet meer

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
ronron1212
5 jaar geleden
Bij je notaris een testament laten maken. De notaris zal dan de buit verdelen.
Ivana
5 jaar geleden
De 'buit' (ik heb bezwaar tegen deze uitdrukking op deze plaats) wordt niet door de notaris verdeeld, maar door diegene die daarvoor is aangewezen met toestemming van alle erfgenamen. Die keuze wordt dan wettelijk na tussenkomst van de notaris, zodat ook voor de buitenwereld, (banken, schuldeisers enz.) duidelijk is wie de erfenis afwikkelt.

Antwoorden (2)

Testamentair executeur bepaalt hoe het testament wordt nageleefd.
Dus wie de executeur is van jouw testament bepaal je zelf, dat mag een familielid zijn maar ook je buurman/buitenstaander
Toegevoegd op 04 mei 2018 12:14: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vertrouw er niet zonder meer op dat het na het overlijden allemaal wel goed komt, als u iets in een testament hebt gezet.
De Vlaamse mr W.G.H.M. van der Putten kan er over meepraten.
https://www.uitvaart.nl/juridisch/overige/wilsbeschikking/hoe-ben-ik-zeker-dat-mijn-laatste-wilsbeschikking-nageleefd-wordt/1849
teusvh
5 jaar geleden
Het is niet zo dat de testamentair-executeur de knopen doorhakt als er onvrede is. Hij/zij kan de verdeling van de boedel slechts met succes afronden als alle ergenamen akkoord gaan, en finale krwijting verlenen. Als een erfgenaam het er niet mee eens is kun je een notaris vragen er naar te kijken (die heeft in de regel wat meer gezag en deskundigheid) en anders zul je naar de rechter moeten. Evenzo als je niet wordt aangemerkt als erfgenaam, terwijl je van mening bent dat dat wel had gemoeten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Het is niet zo dat de testamentair-executeur de knopen doorhakt als er onvrede is."
@teus: Lees even de informatie op erfwijzer.nl aandachtig door voordat je minnen uitdeelt....
Je kunt een notaris vragen, maar het staat je vrij iedereen te kiezen die voor de naleving van het testament zorgt, een notaris heeft niet meer gezag, alleen meer deskundigheid, maar als het testament niet al te ingewikkeld is kan iedereen dat prima handelen.
Het kan gebeuren dat er dingen in een testament staan die helemaal niet kunnen, of die niet meer actueeel zijn. Of ronduit in strijd met het recht (dan heeft de notaris niet goed opgelet). Dan kun je het testament 'uitleggen' in de strekking van wat de erflater bedoeldzal hebben. Dat werkt alleen maar als alle erfgenamen het er over eens zijn.
Bijvoorbeeld: er wordt een woning nagelaten, maar die was al verkocht. Dan kun je afspreken dat de opbrengst in de plaats van de woning komt.
Als je het niet eens bent met het testament kun je eerst de notaris vragen het nog eens goed uit te leggen. Die uitleg is vrij strikt, je kunt de overledenen immers niet meer vragen hoe het precies bedoeld was, of waarom er staat wat er staat. Dat je er niet blij mee bent dat er bijvoorbeeld veel geld naar de kerk gaat is geen argument. Of je moet annemelijk maken (voor de rechter aantonen) dat het testament berust op dwang of misleiding.
Kom je er samen niet uit, dan zul je dus de rechter om een uitspraak moeten vragen.
Redelijkheid en billijkheid spelen niet of nauwelijks een rol. Zoals gezegd: de uitleg van testamenten gebeurt in de eerste plaats op grond van de tekst. Dat het ook anders had gekund is niet relevant.
teusvh