Is de sportschool verplicht klanten te informeren over gevaren voor hun gezondheid/levens tijdens het sporten?

Toen ik vanavond klaar was met het sporten, kon ik niet naar de kleedkamer. De brandweer was er bezig met het blussen van een brand. Diende de sportschool me niet meteen te informeren over het ontdekken van de brand? Bij het ontdekken was het o.a. niet bekend of de brand overmeesterd zou worden zonder schade aan de gezondheid/levens van klanten...

6 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien had de brandweer al het sein gegeven dat zij de brand meester waren. Het betekent niet dat de brand geblust is, maar extra (onnodige) maatregelen die voor paniek kunnen zorgen worden achterwege gelaten.
Wouter2011
6 jaar geleden
@ JoanDArc De paniek zonder schade/doden is m.i. beter dan de paniek met schade/doden. Vóór de brandweer kwam kon het hele gebouw in de vlam raken... Alle balken zijn van hout! Zelfs als de brandweer de brand meester was, sloot het de schade door de rook niet uit. Google maar welke stoffen vrijkomen bij het branden van plastic...Kluisjes in de kleedkamer, waar de brand was, zijn van plastic/kunststof... Hierbij zijn er geen ramen in de kleedkamer. Dus alle giftige stoffen gingen via de airco naar het hele gebouw...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Wouter2011, u vraagt: Is de sportschool verplicht klanten te informeren over gevaren voor hun gezondheid/levens tijdens het sporten? Als dmv antwoorden en reacties goed onderbouwd wordt dat er valide redenen zijn waarom in bepaalde gevallen de sportschool hiertoe niet verplicht is, geeft u alleen maar aan waarom u vindt dat de sportschool heel erg fout gereageerd heeft. Waarom stelt u de vraag als u alleen tevreden schijnt te zijn met een antwoord waarin u gelijk krijgt dmv uw onbewezen stellingen?
Wouter2011
6 jaar geleden
@ JoanDArc Ik dacht dat er reacties gebaseerd om wetartikels en andere reglementen zouden komen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012_nvt/artikelsgewijs/hfd6/afd6-6/art6-23
In veel gebouwen, zeker in sportscholen, hangen brandmelders met een geïntegreerde ontruimingsinstallatie en moet er een ontruimingsplan zijn.
Er zijn tijdens het sporten in uw omgeving geen brandmelders of ontruimingsmelders afgegaan, althans u hebt niets gehoord, en treedt een ontruimingsplan niet in werking.
De actie die is ondernomen is het weigeren van de toegang tot de kleedkamers.
Een opdracht tot ontruiming vindt plaats na ruggespraak met de brandweer en/of politie.
Een opdracht geven tot ontruiming als er geen redenen voor zijn, is zeer inefficiënt. In het Bouwbesluit van de sportschool vindt u de bouwtechnische voorschriften waaraan de gebouwen moeten voldoen
U schrijft dat het om een heel oud pand gaat.
Voor bestaande bouwwerken zijn in het Bouwbesluit 2012 voorschriften opgenomen voor bestaande bouw.
Wouter2011
6 jaar geleden
@ JoanDArc Als een brand in een kleedkamer die over kan gaan naar het hele gebouw geen reden is voor een ontruiming... Mag de sportschool soms wachten tot het hele gebouw in brand staat?! Dank! Ik heb geen brandmelders gezien. Een vriend van me is manager bij een andere sportschool. Hij zegt dat hij in dergelijke situaties meteen brandalarm aan zou zetten.
Wouter2011
6 jaar geleden
Beste @JoanDArc, Ik heb contact opgenomen met de brandweer. Hierbij is het antwoord. "En hier nog het antwoord op uw vraag over de wettelijke verplichting bij brandgevaar: Een sportschool moet voldoen aan de regels van het Bouwbesluit 2012. Afhankelijk van de omvang en het aantal mensen dat er sporten en de hoeveelheid ruimtes in het gebouw moeten ze een brandmeldinstallatie hebben. Bij brand moeten er minimaal rookmelders (voor de kleinere scholen) of een ander soort brandalarm afgaan. De gemeente/stadsdeel is bevoegd gezag om te controleren en te handhaven. Ik adviseer u om contact op te nemen met het stadsdeel om over de voorzieningen van uw sportschool te overleggen." Dus het was een fout van de sportschool dat er geen brandalarm is afgegaan…
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat staat dus letterlijk ook in mijn reactie hierboven, dus vertelt de brandweer u niets nieuws. -- In het Bouwbesluit van de sportschool vindt u de bouwtechnische voorschriften waaraan de gebouwen moeten voldoen.
Voor bestaande bouwwerken zijn in het Bouwbesluit 2012 voorschriften opgenomen voor bestaande bouw. -- Niet: DUS was het een fout van de sportschool, maar
of het een fout was is afhankelijk van het feit of de sportschool wel of niet aan de eisen van het Bouwbesluit2012 heeft voldaan.
Wouter2011
6 jaar geleden
@JoanDArc "Bij brand moeten er minimaal rookmelders (voor de kleinere scholen) of een ander soort brandalarm afgaan." Dat staat zwart op wit in de reactie van de brandweer. Bij de brand is mijn sportschool met meerdere zalen is NIETS afgegaan. Is het GEEN fout?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat er niet om of er niets is afgegaan, het gaat erom of alles is geïnstalleerd zoals in het Bouwbesluit2012 staat, zodat deze bij brand, als dat nodig is, af kunnen gaan.
Dat heeft de brandweer u gezegd.
Wouter2011
6 jaar geleden
@JoanDArc In de reactie van de brandweer staat het volgende "zwart op wit" "BIJ BRAND MOETEN er minimaal rookmelders (voor de kleinere scholen) of een ander soort brandalarm AFGAAN." Gewoon "MOETEN AFGAAN". Zonder "als dat nodig is" zoals u veronderstelt...

Antwoorden (1)

Er is wel enige nuance nodig, denk ik.
()Je hebt geen gevaar gelopen, anders had de brandweer wel gezegd dat jullie het pand moesten verlaten.
()Je hoorde pas dat er brand was toen je naar de kleedkamer wilde, maar dat kon niet. Is dus in een ander deel van de sportschool.
()Je liep dus geen gevaar. is mijn conclusie.

"Bij het ontdekken van de brand was het o.a. niet bekend of de brand overmeesterd zou worden zonder schade aan de gezondheid/levens van klanten..."

Ik denk dat je erg geschrokken bent en wellicht beetje boos.
Kan me voorstellen dat het personeel van de sportschool 112 gebeld heeft en opdracht kreeg wat te doen. Paniek is nergens voor nodig en je liep niet in de weg, anders was je/waren jullie wel weg, naar buiten gestuurd.
De exacte regels ken ik niet, maar zodra de brandweer in huis is, nemen zij de zaak over, zijn zij verantwoordelijk.
Weet je wel wanneer de brand ontdekt is? Ook nog mogelijk dat er helemaal geen tijd was de sporters te waarschuwen, omdat alle aandacht naar de ontdekte brand ging. Je bent vast erg opgelucht na de eerste schrik.

Gelukkig is het goed afgelopen, Wouter!

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving/vraag-en-antwoord/waar-vind-ik-de-regels-voor-brandveiligheid-van-gebouwen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Paniek kan ernstigere gevolgen hebben, als het nodig is, is het eerste wat de brandweer doet, de boel ontruimen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo is dat Crea (en de plus is van mij zegt het systeem ::)))
Inekez1
6 jaar geleden
+ En als alle sporters wel in hun bezwete t-shirts naar buiten waren gestuurd terwijl er in de sportruimte helemaal geen rook of ander gevaar was, dan hadden er allemaal mensen geklaagd over het feit dat ze onnodig buiten hebben gestaan en daar mogelijk verkoudheden of spierklachten van hebben opgelopen. Dan gaan mensen klachten indienen en hun geld terugeisen omdat ze niet hebben kunnen sporten.
Wees blij dat ze je lekker je gang hebben laten gaan. Was er echt kans op gevaar geweest in de sportruimte, dan was er heus iemand gekomen om iedereen naar buiten te sturen.
Wouter2011
6 jaar geleden
@jodokus52 Dank voor je antwoord! We hebben het echter niet over mijn gevoelens :-) Maar over de verplichtingen van de sportschool. Een pand waarin de sportschool zit, is heel oud. Ook vloer/plafondbalken zijn van hout. En de brand was is de kelder. Een paar seconden zijn in het dergelijke pand genoeg voor een hevige brand...Net zo makkelijk hadden doden kunnen zijn. Of letselschade. Stel dat het licht door de brand was uitgevallen terwijl mensen met gewichten bezig waren... Dus de paniek zonder doden/letsels verdient mijn voorkeur tov de paniek met doden en letsels. Inderdaad, gelukkig dat het goed afgelopen is. Ik vraag me echter af of ik een sportschool kan vertrouwen die zo "zorgt" voor klanten.
Wouter2011
6 jaar geleden
@ crea Verzwijgen van een brand kan m.i. nóg ergere gevolgen hebben dan de paniek...
Wouter2011
6 jaar geleden
@ Inekez1 De verkoudheid of spierklachten zijn m.i. minder erg dan brandwonden, schade aan je longen door de rook en letselschade door gevallen gewichten in het donker. En zeker minder erg dan de dood... Ik kan zeker niet blij zijn dat de sportschool me liet sporten terwijl de bovengenoemde gevaren werden verzwegen! Het gebouw waarin de sportschool zit, is nogmaals, heel oud. Alle balken zijn van hout. Een paar seconden zijn in een dergelijk gebouw genoeg voor een hevige brand... Hierbij werken bij de sportschool geen branddeskundigen en geen helderzienden. Bij het ontdekken van de brand konden ze niet weten dat er geen schade/doden zouden plaatsvinden. Ik vind het roekeloos dat de sportschool zo met klanten omgaat. Ik heb al contact opgenomen met https://nlactief.nl waaraan de sportschool aangesloten is. Ik ben zeer benieuwd naar hun reactie...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De brandweer zal deze beslissing hebben genomen, mede om paniek onder de bezoekers te voorkomen (paniek heeft vaak ernstiger gevolgen dan onwetendheid bij geen gevaar).
Overigens denk ik dat dit een geval is waarbij je nooit iedereen tevreden kunt stellen, er zullen altijd bezoekers zijn die het met (welke dan ook) genomen beslissing oneens zullen zijn, de één zal commentaar over ontruimen hebben en de ander over niet ontruimen). Zie ook vorige antwoorden.
Wouter2011
6 jaar geleden
@ Renee1955 Hoe kon de brandweer deze beslissing nemen vóór ze ter plekke waren?! Tussen de brandmelding en de aankomst van de brandweer kon het gebouw in een hevige brand raken! Daar heb ik het over! Je wilt niet weten welke paniek en hoeveel doden dan hadden kunnen zijn! Iedereen tevreden is zeker niet nodig. Ik vraag enkel naar wettelijke reglementen... En die heb ik tot nu toe niet gekregen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wouter, Ik reageer omdat ik lees dat je anderen , de sportschool , verwijten maakt en verwacht dat deze rekening met jou houden, als sporter nu i.v.m. het pand.
is het niet veeleer aan jou om voordat je beslist om bij deze sportschool een (jaar)abonnement te nemen te onderzoeken waar je aan begint? Je wilt gaan sporten, wat? waar? en dan ga je eens kijken en je ziet een oud pand en houten balken en denkt: nee, daar loop ik teveel risico bij brand. Dat is namelijk een gegeven, oude panden met houten balken zijn brandgevaarlijk. Of er nou een rookmelder is of niet , of er nou een brandblusapparaat hangt of niet. Dat zijn alarm en bestrijdingsmiddelen, eenmaal in de fik kan het heel snel gaan met een oud pand. Dat weet je, dus wie verwijt je wat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Wouter2011, Brand en brand is twee. Weet er alles van, ik heb zelf een niet al te kleine meegemaakt. Ik wens dit ook niemand toe, want binnen enkele minuten sta je op straat met alleen de kleding die je op dat moment aan had en voor de rest is je hele hebben en houwen weg. Maar om bij je vraag te blijven, heb je de brand zelf geconstateerd? Kwamen de vlammen het dak al uit? In dat geval was iedereen gesommeerd het pand te verlaten. Er zal vast iemand een inschatting van de ernst hebben gemaakt. Was deze inschatting fout geweest dan had de brandweer alsnog een besluit tot ontruiming genomen. Dit is niet gebeurd en de sportschool is ook niet afgebrand. Was het wellicht een prullenbak o.d.? Is de sportschool na de brand in gebruik gebleven?. Bij een brand waar zelfs uitsluitend flinke rookontwikkeling is geweest, mag het pand voor bepaalde tijd niet meer betreden worden. Men zal echt geen levens in gevaar brengen. Maar wat is nu precies je bedoeling. Zelf ben je nog steeds van mening dat de sportschool en brandweer onjuist hebben gehandeld. In dat geval zou je een brief naar de sportschool en/of gemeente kunnen schrijven en daarin je beklag doen van (naar jouw mening) nalatigheid. Naar alle waarschijnlijkheid krijg je een brief terug met excuus en uitleg waarom het pand niet is ontruimd. Een smartengeld uitkering zal er niet inzitten, maar wie weet? Niet geschoten is altijd mis.
Wouter2011
6 jaar geleden
@jodokus52 Ik heb een vraag gesteld over plichten van de sportschool bij de brand. In plaats ervan om wettelijke reglementen enz te noemen ging jij over mijn gevoelens filosoferen. Bedankt. Maar ik heb daar geen behoefte aan. Ook heb ik geen behoefte aan jouw verwijten dat het MIJN schuld is dat ik gisteren schade had kunnen krijgen door de brand. Deze sportschool is aangesloten bij NL Actief. Op de site van NL Actief staat het volgende. "Als u kiest voor een NL Actief centrum, bent u verzekerd van een veilige en hygiënische sportomgeving," https://nlactief.nl/nieuws/1/nl-actief-brancheorganisatie.html Ik heb geen paranoia. Dus ik ging ervan uit dat de sportschool voldoende zorgt voor de veiligheid zoals NL Actief beweert. En nu ben ik zeer benieuwd naar een reactie van NL Actief.
Wouter2011
6 jaar geleden
Beste Renee1955, Vervelend je brandervaringen... Over de brand heb ik vernomen van het personeel toen ik naar de kleedkamer wilde gaan. De brandoorzaak is volgens het personeel een haarföhn. Ik heb ook de brandweer gezien die de kleedkamer heeft verlaten. De brandweer meldde in mijn bijzin dat het klaar is maar dat er veel rook is in de kleedkamer... De vlammen kwamen idd het dak nog niet uit. De sportschool bleef zowel tijdens de brand als daarna in gebruik. De inschatting van het brandgevaar was gelukkig niet fout. Maar het had net zo makkelijk anders kunnen zijn. Er werken bij de sportschool nogmaals geen helderzienden en zelfs geen branddeskundigen. Op die avond waren in de sportschool slechts 2 studentes en 1 student als personeel...Door hun inschatting kon het hele gebouw in de vlam staan voor de brandweer er was... Mijn bedoeling is te begrijpen of de sportschool klanten niet dient te waarschuwen bij brand(gevaar). Brieven naar de gemeente en de sportschool zal ik zeker sturen. Maar eerst wacht ik een reactie van NL Actief af. Mocht je wettelijke argumenten hebben, lees ik ze graag. Nogmaals dank voor je reacties.
Wouter2011
6 jaar geleden
Beste @Renee1955, @jodokus52, @ crea,
@Inekez1 Ik heb contact opgenomen met de brandweer. Hierbij is het antwoord. "En hier nog het antwoord op uw vraag over de wettelijke verplichting bij brandgevaar: Een sportschool moet voldoen aan de regels van het Bouwbesluit 2012. Afhankelijk van de omvang en het aantal mensen dat er sporten en de hoeveelheid ruimtes in het gebouw moeten ze een brandmeldinstallatie hebben. Bij brand moeten er minimaal rookmelders (voor de kleinere scholen) of een ander soort brandalarm afgaan. De gemeente/stadsdeel is bevoegd gezag om te controleren en te handhaven. Ik adviseer u om contact op te nemen met het stadsdeel om over de voorzieningen van uw sportschool te overleggen." Dus het was een fout van de sportschool dat er geen brandalarm is afgegaan...