Is deze verkoopmethode wel legaal?

Als leider van het voetbalteam can mijn zoontje werd ik op het veld benaderd door een fotograaf die naar eigen zeggen leuke individuele en groepsfoto's wilde maken van de kinderen. Ik heb toen een A4 met voorwaarden getekend. Ik kreeg foto's thuisgestuurd die niet zo bijzonder waren met een ingewikkelde geldinzamelmethode voor mij bij de andere ouders. Ik vond de foto's niet mooi, had geen zin om geld in te zamelen (ik had gedacht dat ouders via een link zelf zouden kunnen kopen en betalen) en bovendien viel het team uiteen. Die fotograaf eist nu dat ik alsnog die mapjes net foto's naar de ouders ga brengen en dat die moeten aangeven of ze ze wel of niet willen. Zo niet dan moet ik 35-55 euro betalen om er vanaf te zijn. Mag dit allemaal zomaar? Ik vind het heel akelig, als ik dit allemaal had geweten had ik nooit iets getekend! Het voelt alsof die fotograaf bespaart op personeel en zijn klanten voor hem laat werken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat heb je precies getekend?
Heb je de voorwaarde wel goed gelezen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat staat er in de door jou getekende voorwaarden?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die heb ik helaas niet meer, die nam hij in. Daar staat vast in dat ik de mapjes met foto's aan de ouders zou geven...
Ritsuka
6 jaar geleden
Lijkt mij wel handig om een getekend contract te bewaren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je zou kunnen vragen om het contract, zodat je kunt lezen of daar wel in staat dat je de mapjes met foto's aan de ouders zou geven en of je een boete moet betalen als je dit niet doet. Je zou ook gewoon niets kunnen doen. Dan kan deze persoon je 'aanklagen', maar waarschijnlijk doet hij dat niet.

Antwoorden (1)

Tja, als je een contract tekent moet je dat gewoon nakomen natuurlijk.
Je kunt je beroepen op dwang, dwaling of bedrog, maar dat lijkt me niet aan de orde.
Als de foto's echt bagger zijn zou je kunnen zeggen dat hij een wansprestatie levert, en het contract ontbinden.
Als de fotograaf beroepsmatig optreedt (een bedrijf heeft), is een verwijzing naar algemene voorwaarden nietig, in het geval je die niet hebt gekregen.
Mijn suggestie: geef de man een tientje, en zet nooit meer zomaar je handtekening!
teusvh