welke landen van de wereld kennen nog de doodstraf?

of is de vraag sneller te beantwoorden als ie luidt: welke landen kennen de doodstraf NIET?
hoe zit in in de Verenigde Staten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Deze landen kennen nog de doodstraf en voeren deze ook uit:

China
Pakistan
Bangladesh
Afghanistan
Vietnam
Nigeria
Somalië
Egypte
Iran
Verenigde Staten
Maleisië
India
Thailand
Algerije
Irak
Soedan
Congo
Libië
Indonesië
Zuid-Soedan
Verenigde Arabische Emiraten
Zimbabwe
Palestijnse Autoriteit
Ghana
Sri Lanka
Malediven
Niger
Kenia
Marokko
Zambia
Ethiopië
Jordanië
Libanon
Mali
Tanzania
Taiwan
Guyana
Koeweit
Saoedi-Arabië
Qatar
Trinidad en Tobago
Tunesië
Japan
Rusland
Gambia
Laos
Jemen
Mauritanië
Bahama’s
Barbados
Zuid-Korea
Burkina Faso
Lesotho
Singapore
Liberia
Sierra Leone
Noord-Korea

Verenigde Staten
In het merendeel van de staten in de VS is de doodstraf legaal (31 tegenover 19). Hoe vaak een doodvonnis wordt voltrokken, verschilt sterk per staat. De meeste executies (1180) vinden plaats in het zuiden van de Verenigde Staten, met Texas als uitschieter. Sinds 1976 hebben in deze staat ongeveer 540 executies plaatsgevonden. Het is echter de staat Californië waar op dit moment de meeste veroordeelden hun lot afwachten.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
een completer antwoord is niet mogelijk!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus! Eigenlijk est erg dat de USA als enige "echt" westers land nog de doodstraf uitvoert. Legaal moorden noem ik dat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
est=best
SimonV
6 jaar geleden
Completer kan altijd, bijvoorbeeld in welke Amerikaanse staten de doodstraf nog legaal is:
Alabama, Arizona, Arkansas, California, Colorado, Delaware, Florida, Georgia, Idaho, Indiana, Kansas, Kentucky, Louisiana, Mississippi, Missouri, Montana, Nebraska, Nevada, New Hampshire, North Carolina, Ohio, Oklahoma, Oregon, Pennsylvania, South Carolina, South Dakota, Tennessee, Texas, Utah, Virginia, Washington, Wyoming http://deathpenalty.procon.org/view.resource.php?resourceID=001172
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor wat voor misdrijven kun je in de VS de doodstraf krijgen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@IceTitan Volgens mij 'alleen' bij meervoudige moord, eventueel in combinatie met andere misdrijven. Maar ik kan me daarin vergissen hoor...