Kan je naamswijziging aanvragen vanwege psychische hinder door misdrijf overige familieleden?

Op grond van artikel 6 van besluit geslachtsnaamswijziging kan men vanwege psychische klachten naamswijziging kan aanvragen. Als dat door een misdrijf is van degene van wie je de naam heb de reden is dan hoef je geen rapport in te leveren. Maar geldt dat ook bij overige familieleden die een misdrijf tegen de verzoeker hebben gepleegd zoals een zus of een Neef?

Toegevoegd na 2 minuten:
In de bijsluiter paygische hinder van justis staan alleen "ouder" vermeld voor zogenaamde ambtshalve psychische hinder.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (2)

Nee, dit geldt alleen voor de ouder aan wie de verzoeker de geslachtsnaam ontleent. Voor andere situaties is een schriftelijke verklaring nodig van een onafhankelijk deskundige om de psychische hinder te onderbouwen. Je kunt dus wel een naamswijziging aanvragen vanwege psychische hinder door een misdrijf overige familieleden, maar niet zonder verklaring.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, sinds kort kan dat. Je heb nu 3 gronden om naamsverandering te verzoeken. 1, als het verzoek niet in aanmerking kom en het hebben van de huidige of niet hebben van de gewenste achternaam de lichamelijke en/of geestelijke gezondheid dagelijks ernstig schaadt. 2, vanwege een misdrijf die omschreven staan in de titels XIII tot en met X en XVIII tot en met XX van het tweede boek van het Wetboek van Strafrecht (ook poging tot) die tegen de verzoeker of zijn/haar familielid in de eerste of tweede graad, een levensgezel of een levensgezel van een familielid in de eerste of tweede graad was gericht. En 3, vanwege adoptie.
In de 2 laatste gevallen is geen medisch rapport nodig. Je moet wel een afschrift van het vonnis meesturen en een bevestiging van de rechtbank dat de dader onherroepelijk is veroordeeld (hoger beroep en cassatie is dan niet meer mogelijk).
De keuze van de nieuwe naam is niet vrij. Je kan kiezen om een paar letters van de huidige naam aan te passen, de naam van de andere ouder aannemen of een nieuwe naam verzinnen die Nederlands klinkt en nog niet voorkomt.