Boetes gehad. Hoe weet ik wat ik moet gaan betalen?

Ik heb gisteren 3 boetes gehad 1 is zoiezo voor het rijden zonder rijbewijs op een scooter
Vandaag heb ik weer de zelfde boetes gehad terwijl ik helemaal niet reed.. motor stond uit ging er alleen op zitten toen ik de dijk af ging

Ik ben gister ook niet rijdend staande gehouden hij kwam ongeveer na 10 min dat ik gestopt was en bij me vrienden stond mag die me dan wel een boete geven? hij beweerde me eerder hebben te zien rijden nog zoiets is dat die me een boete gaf voor rijden zonder rijbewijs en voor onvezekerd rond rijden terwijl je toch altijd onverzekerd bent? en omdat me kenteken niet goed zichtbaar was kreeg ik er nog 1 bij
vandaag kreeg ik er 2 voor rijden zonder rijbewijs en zonder helm
Kan ik hier tegen in bezwaar gaan ?
En hoe weet ik hoeveel ik op de deur mat krijg?

Hoop op snelle reactie
Groetjes dimitri

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
ronron1212
6 jaar geleden
Je behoort een verzekering te hebben voor je scooter dat is een. Voor alles wat je hebt opgenoemd krijg je een bekeuring. Ook voor het later toen je al stil stond want ze hebben geconstateerd dat je hebt gereden. Ook al rij je zonder motor naar beneden dan nog rij je op een scooter en dan moet je een rijbewijs hebben. Nooit meer doen want dit kost je veel geld.
ronron1212
6 jaar geleden
Voor elke boete krijg je een acceptgiro thuis.
Erna55
6 jaar geleden
Waar tegen wil je bezwaar maken ? - Je reed zonder rijbewijs, zonder verzekering en zonder helm. - Je reed op een scooter de dijk af. Je reed dus. Dat je de motor niet aan had, doet er niet toe. - Waarom denk je dat een verzekering niet nodig is ?
Scooters, maar ook bromfietsen, snorfietsen of fietsen met hulpmotor moeten in Nederland verplicht verzekerd worden voor wettelijke aansprakelijkheid (WA). Je bent dan verzekerd voor schade die je met je scooter aan een ander toebrengt.
De RDW controleert of je scooter verzekerd is. Ze doen dat minimaal 1 keer per jaar bij elk geregistreerd voertuig. Is je scooter geregistreerd en heb je geen verzekering? Dan betaal je een boete van € 370.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je wordt bekeurd voor het besturen van een voertuig waarvoor je geen geldig rijbewijs hebt. Daarbij maakt het niet uit of de motor aanstaat of niet. Een politieagent mag jou ook een boete geven als hij je eerder heeft zien rijden en je op dat moment stil staat. Hij maakt het proces-verbaal op ambtseed wat wil zeggen dat hij opschrijft wat hij heeft gezien. Wanneer dat is geweest is niet van belang voor het wel of niet krijgen. En een motorvoertuig (dus ook scooter) dient op de openbare weg ALTIJD verzekert te zijn. Als je een ongeluk krijgt als je onverzekerd rondrijdt moet je alle schade zelf betalen. Niet alleen de materiële schade van de ander maar ook bv alle medische kosten, als diegene daardoor niet kan werken ook zijn inkomen etc. Dat je 2 dagen achter elkaar voor hetzelfde wordt bekeurd is trouwens niet erg slim van je. Grote kans dat het daardoor niet bij alleen boetes blijft maar dat je moet voorkomen bij de politierechter. Boete voor rijden zonder rijbewijs is €360,-, zonder helm €90,-, zonder verzekering €400,-, zonder goed zichtbare kentekenplaat €90,-. Dus even opgeteld (als je alleen boetes krijgt):
* 2x zonder rijbewijs: €720,-
* 1x onverzekerd: €400,-
* 1x zonder helm: €90,-
* 1x kentekenplaat: €90,-
Totaal: € 1300,- En ja, je mag altijd in beroep gaan tegen een boete, weet alleen niet of je succes gaat hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je minderjarig bent worden deze bedragen mogelijk gehalveerd.
Inekez1
6 jaar geleden
Hoe kom je aan die bedragen?? Volgens onderstaande bron is het:
- rijden zonder rijbewijs: € 240,00 (2x = € 480,00), maar voor personen onder 16 jaar is het € 120,00 (2x = € 240,00)
- onverzekerd rijden: €360,00
- zonder helm: € 90,00
- niet leesbare kentekenplaat: € 90,00 Bij elke boete komt nog € 9,00 administratiekosten. Totaal dus € 1065,00 (of bij persoon jonger dan 16 jaar € 825,00). http://www.scooternews.nl/scooter-boetes/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2x rijden zonder rijbewijs in 2 dagen nou ga er maar van uit dat je je even bij meneer de rechter mag melden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
voor dat geld kun je beter je rijbewijs gaan halen, en met je vrije tijd iets gaan doen wat geld oplevert in plaats van geld kost. Reken er maar op dat je vriend morgen weer komt controleren, dus laat die brommert maar even in de schuur. reed je achteraf, of in de bebouwde kom?
Bij ons was de politie vroeger wat soepeler gelukkig
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als u binnen een korte tijd gepakt wordt wegens rijden zonder rijbewijs loopt u een grote kans op iets heel anders dan boetes op de mat.
U loopt kans op hechtenis, dat is gelijk aan gevangenisstraf, alleen men noemt het anders.
Aangezien u blijkbaar nog steeds los rondloopt, hoewel lopen in uw geval niet fundamenteel is, betwijfel ik uw vertelling. Bent u al wel in therapie?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je bent gewoon goed de sjaak....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er luiden hierboven nogal wat klokken zonder klepels.
De bedragen van Gillis111 kloppen in grote lijnen.
twee maal zonder rijbewijs kon zeker wel eens op € 700,00 uitkomen. Dan geldt namelijk een recidiverichtlijn.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0037399/2016-01-01#Circulaire.divisie3 - 1x onverzekerd: €400,- - is de boete die geldt voor de onverzekerde auto.Voor de onverzekerde brommer geldt een boete van € 360,--. Echter: rijden zonder rijbewijs: € 240,00 (2x = € 480,00), maar voor personen onder 16 jaar is het € 120,00 (2x = € 240,00) klopt volstrekt niet.
Ook: Totaal dus € 1065,00 (of bij persoon jonger dan 16 jaar € 825,00) is niet de werkelijkheid. Zo zit het:
Besturen van een motorrijtuig, zijnde een bromfiets, vanaf 16 jaar, zonder rijbewijs
Feitcode K 055: € 240,--.
Hiervoor geldt een recidiverichtlijn van minimaal
€ 360,-- + kans op één week hechtenis voorwaardelijk
Geen of geen goed passende helm:
Feitcode R 536 a: € 90,--
Onverzekerd deelnemen aan het verkeer: Feitcode A 901 c: € 360,--
Kentekenplaat niet goed zichtbaar:
Feitcode N 010 d: € 90,--
Deze bedragen worden voor iemand beneden de 16jaar niet gehalveerd, aangezien het besturen van een motorrijtuig, zijnde een bromfiets, beneden de 16 jaar verboden is als daar een rijbewijs voor vereist zou zijn.
Feitcode K 072 a: altijd minimaal € 240,--. De feitcodes K 055 t/m K 072 zijn alleen van toepassing op bestuurders die gezien hun
leeftijd in het bezit kunnen zijn van een Nederlands rijbewijs.
Indien bestuurders gelet op hun leeftijd nog geen Nederlands rijbewijs kunnen bezitten, zijn de feitcodes K 072 a of cd van toepassing.

Antwoorden (1)

Om precies te weten hoeveel en binnen welke termijn er betaald moet worden na ontvangst van een rits boetes is er met behulp van het Openbaar Ministerie een zeer eenvoudige manier ontwikkeld door de Nederlandse wetgever.
Naar aanleiding van iedere zgn Mulderbekeuring krijgt degene op wiens naam de bekeuring staat een transactievoorstel naar het thuisadres gestuurd. Dat gaat dus ook bij u gebeuren. Het is niet te wensen dat er een strafbeschikking tussen zit. Door het bij elkaar optellen van de genoemde boetebedragen plus de administratiekosten die daaraan zijn verbonden, weet u precies wat er betaald moet worden en binnen welke termijn.
U kunt tegen elk transactievoorstel binnen een bepaalde tijd bezwaar aantekenen tegen deze beslissing, dus leef u uit. Let wel goed op of het gaat om brieven waar de hoofdletter M opstaat. U hoeft als u in beroep gaat de boete nog niet te betalen. Vraag ook nog niet op de voorhand een betalingsregeling aan omdat het bij elkaar om een paar honderd euro’s zal gaan, zoals valt af te leiden uit uw opsomming van dit aantal prenten, maar wacht de uitslagen op uw bezwaarbrieven af.
Op deze website
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/beroep-boete-0/
kunt u voordat u alle beschikbare stappen onderneemt een beetje inschatten of uw bezwaren een kansje maken.

Toegevoegd na 4 uur:
U wordt wel aangeraden snel het rijbewijs te halen, maar als men in korte tijd een boete krijgt, voor het rijden zonder rijbewijs, terwijl het AM-rijbewijs vereist is, kan de officier van justitie een rijontzegging geven. Dit betekent dat u bijvoorbeeld een jaar lang geen rijles mag nemen.

Toegevoegd na 6 uur:
N.B.: als men in korte tijd tweemaal een boete krijgt

Toegevoegd na 7 uur:
Zo kan het ook, It Frysk plysje dogge net dreech
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/637759-16-jarige-scooterrijder-krijgt-een-keer-drie-boetes
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Al bij de eerste overtreding van rijden zonder rijbewijs kan het voertuig in beslag worden genomen om te verhinderen dat u het een andermaal doet. Het voertuig kan dan direct worden teruggegeven aan een gemachtigde bestuurder.
Bent u zelf de eigenaar van het voertuig dan hadden de agenten er goed aan gedaan om een inbeslagname voor te stellen na overleg met het Openbaar Ministerie. Aangezien dit zo te lezen niet is gebeurd zal er denkelijk een tweede transactie voorstel naar uw thuisadres worden verstuurd. Deze boete zal waarschijnlijk veel hoger uitvallen en zeker als er duidelijk in het proces-verbaal wordt omschreven dat het niet de eerste keer is.
Mocht er nog het een en ander achter uw naam tevoorschijn komen dan kunt u iets anders dan een transactievoorstel verwachten.