Kan de politie je je bekeuren als je door oranje rijdt?

Ik heb een boete gekregen waar ik niet mee eens ben , er was buitenlandse wagen die eerst voor me reed en steeds ging remmen ,daar heb ik rechte rijstrook genomen en ben veder gegaan ,zag wel dat stoplicht op oranje sprong maar kon niet meer stoppen.

Waar kan ik dit voorleggen dat ik niet mee eens ben

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Antwoorden (4)

Ja, ze kunnen je zelfs bekeuren als je door groen rijdt, als dat met te hoge snelheid gebeurt (57km/u).

Toegevoegd na 21 uur:
Daarmee wil ik zeggen, ja, dat kan *als* je door oranje rijdt maar niet *omdat* je door oranje rijdt.
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Dat hangt er vanaf hoe hard je daar mag. Het gaat om een afrit van de A16. Goede kans dat je daar 80 km/u mag. Dan is die 57 km/u perfect legaal !
gvrox
6 jaar geleden
Volgens streetview staat er een bord 50 niet ver voor het kruispunt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Da's goeie aanvullende informatie.
De boete is dus voor de snelheid, en niet voor het oranje licht !
TurfGraver
6 jaar geleden
Staat ook op de boete waar die voor is steff1963?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+plus klopt, boete is voor snelheidsovertreding. Waarom vragensteller denkt dat de boete voor rijden door oranje is? Geen idee.
Er zijn twee foto's met een intervaltijd van 1,4s dus duidelijk snelheidsovertreding geflitst.
Gas gegeven om stoplicht nog te halen.
Rechter rijstrook dus rechts inhalen ja dat is strafbaar en duur ook nog
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
gvrox
6 jaar geleden
Op de foto is te zien dat vraagsteller in de linkerbaan zit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zie geen foto maar in zijn vraag noemt ie de rechte strook gok dat dat rechter moet zijn
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is de linker auto, de volkswagen golf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja je mag wel in de linker rijstrook.inhalen.maar je reed vast te hard,omdat je in moest halen
Ja, dan kan de politie je bekeuren. Voor geel licht moet je stoppen, staat in de wet. Als je door geel licht rijdt, kun je dus worden bekeurd. Bezwaar maken heeft alleen zin als je verwacht de politie en de rechter te kunnen overtuigen dat je niet kon stoppen zonder jezelf of het overige verkeer in gevaar te brengen. Aangezien er niemand achter je rijdt of de foto, zal dat hier waarschijnlijk niet lukken.

De procedure om in beroep te gaan tegen een bekeuring staat op de bekeuring. Je kunt online in beroep gaan (met DigiD) of een brief schrijven naar de officier van justitie. Daarna kun je eventueel bezwaar maken tegen het besluit van de officier van justitie bij de kantonrechter.

Toegevoegd na 2 minuten:
N.B.: je schrijft over de rechter rijstrook, maar volgens de foto rijd je op de linker rijstrook.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+ En als je niet met 57 km/uur het stoplicht had genaderd maar gewoon met max 50 km/uur dan had je wèl makkelijk op tijd kunnen stoppen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Dat hangt er vanaf hoe hard je daar mag. Het gaat om een afrit van de A16. Goede kans dat je daar 80 km/u mag. Dan is die 57 km/u perfect legaal ! En stoppen moet kúnnen ! Er zijn ook natuurwetten in het spel die bepalen dat je niet acuut stil kan staan. Dáár is precies dat oranje voor.
De politie zal moeten bewijzen dat je kon stoppen, niet andersom ! (Onschuldig tot het tegendeel bewezen wordt)
Deze foto's tonen m.i. niet aan dat stoppen mogelijk was.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De maximale snelheid is op dat kruispunt 50 km/h. Zie: http://flitsers.net/flitspaal/2924
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Da's goeie aanvullende informatie.
De boete is dus voor de snelheid, en niet voor het oranje licht !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"De politie zal moeten bewijzen dat je kon stoppen, niet andersom ! (Onschuldig tot het tegendeel bewezen wordt) Deze foto’s tonen m.i. niet aan dat stoppen mogelijk was." Zo makkelijk kom je er niet onderuit. Hier is bewezen dat vraagsteller door oranje reed. De camera is zo geplaatst dat een auto die aan de eisen voldoet op dat punt redelijkerwijs kan stoppen voor een geel licht. Dat is een standaardafstand die de rechter in principe overneemt. Als vraagsteller meent een bijzondere reden te hebben om niet te kunnen stoppen (iemand er vlak achter) kan hij zich erop beroepen dat hij niet redelijkerwijs kon stoppen. Te hard rijden, gladde banden of slechte remmen zijn geen geldig excuus.
TurfGraver
6 jaar geleden
Foto is niet op basis van oranje licht (wellicht was hij nog groen toen de auto over stop streep reed), maar op snelheid. Laat steff1963 eerst maar eens goed kijken waarvoor boete is gegeven. ;-)
https://www.google.nl/maps/@51.8965374,4.5445079,3a,75y,276.86h,75.39t/data=!3m6!1e1!3m4!1s81QQt7kRJU7GRW0lGB4Fiw!2e0!7i13312!8i6656
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In geen enkele wet staat: bij geel licht moet men stoppen. Afhankelijk van de toegestane maximum snelheid zal het ''gele'' licht volgens een bepaalde tijd branden.
Het art 68 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 heeft rechtskundig niet de betekenis dan 'moeten'. Het zegt o.a.:
a. bij driekleurige verkeerslichten betekent geel licht: stop;
b. voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan. De politie hoeft niets te bewijzen als foto’s duidelijk de overtredingen tonen zoals de foto’s afkomstig van flitspalen deze bij overtredingen flitsen.
Flitspalen flitsen alleen voor snelheidsovertreding en/of voor door rood rijden.Door rood rijden is strafbaar, Feitcode R602, maar niet het rijden door groen, grijs, paars, oranje, viooltjesblauw of geel.
De foto's, getoond door @Seff1963, laten een snelheidsoverschrijding zien dmv de intervaltijd.. Hiertegen in beroep gaan is niet verboden maar wel kluchtig.
Ik ga niet uitleggen dat de foto's een snelheidsovertreding hebben geflitst. Geef alleen een antwoord op de vraag kan de politie je bekeuren als je door oranje rijdt?

Neen, bekeuring is in Nederland niet mogelijk, er is geen Feitcode voor het rijden door oranje ook niet voor het rijden door geel.
Door rood rijden is strafbaar, Feitcode R602, maar niet het rijden door groen, grijs, paars, oranje, viooltjesblauw of geel.

In België ligt het iets anders: Rijd je toch door een oranje licht terwijl dat niet mocht, dan bega je een overtreding van de tweede graad. De boete is € 110,--. Betaalt men die niet dan komt de zaak voor de politierechtbank en riskeert men een hogere boete.

Toegevoegd na 22 minuten:
Hebt u de flitsfoto bekeken en bent u er van overtuigd dat de opgelegde boete onterecht is dan kunt u in bezwaar gaan. Het kan online via het digitale loket van het CJIB. U kunt ook voor kiezen voor administratief beroep.Dit beroep is schriftelijk en doet u binnen zes weken na de datum op de beschikking. Een aangetekende brief sturen met alleen de tekst: ik ben het niet eens met de boete, is niet voldoende. U dient duidelijk uit te leggen waarom u het niet eens bent met de boete.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
erotisi
6 jaar geleden
Toch ben ik ook wel benieuwd wat de formele status is van feitcodes.
Praktisch gezien lijkt het inderdaad zo te zijn dat door oranje rijden niet beboet wordt. Maar stel dat de procureurs gezamenlijk besluiten om er wel een feitcode aan te geven zou dat een wetswijziging vereisen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@erotisi, dat kan hij wel, maar dan fluit de wetgever hem terug.
Het college kan wel de bedragen voorstellen die aan de bestaande codes zijn gekoppeld, maar zij mag er geen nieuwe bij verzinnen. Scheiding der machten, weet u wel.
Wat u voorstelt zou kunnen via een wetsvoorstel in de stijl van:
een voorstel tot wetswijziging in verband met de verbetering van de aanpak van rijden door geel licht van een driekleurig verkeerslicht.
Of via: Herziening Aanwijzing feitgecodeerde misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen (om het bescheiden te houden ::)) ) Het overgaan van geel naar rood wordt nu gezien als een ontruimingsfase. De rechtvaardiging van de weggebruiker dat hij het onbezonnen vond stoppen zal moeilijk te weerleggen zijn. Om nog maar te zwijgen over het aanpassen van het flitssysteem.
De flitspalen moeten geschikt worden gemaakt om driemaal te kunnen flitsen: bij overtreden verkeerssnelheid, negeren van rood licht, negeren van geel licht.
Op snelwegen is er al een tijd een systeem waarbij men de snelheid moet reduceren tot 50km/u bij nadering van verkeerslichten.Dat geeft de mogelijkheid om snelheidsovertreders aan te pakken. Kijk maar naar de getoonde foto’s.
Nu wordt er berekend of een eventueel ongeluk te wijten is aan het niet gekend hebben van het gele licht.