Na overlijden van moeder: hoort hier de erfenis te ontvangen? Vader of kleinkind?

Mijn moeder is 5 jaar terug overleden. Ze was in gemeenschap van goederen getrouwd met mijn vader en samen met mijn vader heeft ze een langstlevende testament.

Ik kom er nu bij toeval achter dat mijn oma (de moeder van mijn moeder) in de afgelopen jaren een erfenis heeft gedeeld onder haar kinderen. De portie voor mijn moeder is naar mijn vader gegaan.

Maar klopt dat wel? Had die portie niet naar mij moeten gaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
7 jaar geleden
Nee dat is van je vader.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Want? Ik zou ook zeggen dat de vader niets krijgt, immers hij is niet het kind van de oma van de vrager. Welke regel bepaalt dat een schoonzoon nog een erfgenaam blijft? Ik heb het dus over de situatie (en die is slecht uitgelegd in de vraag) dat de moeder eerst overlijdt en daarna de oma. Hoewel dat ook niet eens duidelijk is. Is de oma overleden? Of verdeelt ze haar geld onder haar kinderen (en schoonzoon)?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik het nogmaals lees, leeft de oma, dat betekent dat de vraag een fout bevat. Er is geen sprake van een erfenis.
erotisi
7 jaar geleden
inderdaad geen duidelijke vraag, maar indien Oma na moeder is overleden dan vindt plaatsvervulling plaats en gaat niets naar vader maar naar de kleinkinderen. http://www.erfwijzer.nl/plaatsvervulling.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kortweg de erfenis zou naar jou moeten gaan, maar wat je oma bij leven verdeelt mag ze zelf weten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wauw en als je het wettelijk mag krijgen, zou je dan een rechtzaak openen tegen je eigen vader?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@andredevries, er zijn situaties dat als de vrouw A erft bij overlijden van haar man B, de schoonzoon die inmiddels weduwnaar is, nog recht heeft op zijn deel van de nalatenschap van de overleden echtgenoot B.
Als uw grootouders een testament hebben opgemaakt, kan de notaris die de erfenis afgehandeld heeft u daar info over verschaffen.

Antwoorden (2)

Je hebt volgens mij dan gewoon recht op een kindsdeel tenzij er iets in het testament is opgenomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat je ouders in gemeenschap van goederen gehuwd zijn, behoort dit deel volgens mij toch toe aan je vader tenzij er in het testament een andere verdeling is gemaakt.
Je ouders worden als één gezien en jij als kleinkind staat verder in de lijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-Lees de reacties in de vraag, daar is al duidelijk geworden dat ALS het om een erfenis gaat de vader niets krijgt. Maar waarschijnlijk verdeelt de oma gewoon geld, daar in ze vrij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Leeniye, er zijn te weinig details bekend. Het is onbekend of er een testament was met eventuele uitsluitingen van kleinkinderen of legaten. Het is heel goed mogelijk dat oma volkomen legaal haar schoonzoon heeft mee laten delen tijdens de verdeling van de erfenis onder haar kinderen (bij leven of bij testament).
Notarieel recht en erf- en relatievermogensrecht zijn te gecompliceerd om vanuit een 'verweg' situatie te kunnen bepalen wat oma met haar erfenis wel en niet mag en mocht doen.