Is het de taak van de notaris om gewijzigde verenigingsstatuten bij de KvK te deponeren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

"De bestuursleden zijn verplicht een authentiek afschrift van de akte van statutenwijziging en voor zover niet in die akte opgenomen een volledig doorlopende tekst van de statuten, zoals deze na de wijziging luiden, neer te leggen ten kantore van het door de Kamer van Koophandel gehouden register." Deze bepaling dient in de Statutenwijziging te zijn opgenomen. Het zijn de Bestuursleden die verplicht zijn te zorgen dat de wijzigingen ingediend worden bij de Kamer van Koophandel, dus niet de Notaris. Toegevoegd na 58 minuten: Als deze bepaling niet is opgenomen voordat de akte van statutenwijziging is getekend, dan zorgt de notaris dat de wijziging wordt doorgegeven bij de KvK. De notaris stuurt een door hem getekend afschrift van de akte naar het Handelsregister, Toegevoegd na 5 uur: Heeft de vereniging volledige rechtsbevoegdheid, dan treedt de wijziging niet in werking dan nadat hiervan een notariële akte is opgemaakt. De bestuurders zijn verplicht een authentiek afschrift van de wijziging en de gewijzigde statuten neder te leggen ten kantore van het handelsregister. Burgerlijk Wetboek 2. Artikel 43 lid 5 Meestal zijn de notariskosten voor een statutenwijziging inclusief de kosten voor het doorgeven van de wijzigingen aan het handelsregister van de KvK . De notaris neem dan automatische het doorgeven van de wijzigingen voor zijn rekening – letterlijk en figuurlijk.

Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003045/2017...
http://www.tinekegrootnotaris.nl/kosten-st...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100