Is een begrafenis of crematie verplicht?

zou je ook gewoon in de zee gegooit mogen worden zoals vroeger op schepen deden, mocht je dit uitdrukkelijk wensen.

Toegevoegd na 14 minuten:
mocht het antwoord ja zijn... kan de justitie je tegen houden als je dan op territoriale wateren zou doen? wie is "eigenaar" van het lijk in zo'n geval?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Ik vond het volgende:
Volgens de letter van de wet is het in Nederland niet toegestaan om iemand die aan wal is overleden vanaf een Nederlands schip overboord te zetten. In het buitenland kan dat echter wel.
Engeland heeft twee plaatsen die speciaal zijn aangewezen voor zeemansgraven: the Needles Spoil Ground, ten westen van het Isle of Wight en een gebied ten zuiden van de havenstad Newhaven. De Britannia Shipping Company for Burial at Sea in Devon verzorgt daar de zeebegrafenissen.
In de Schotse wateren zijn twee begraafplaatsen: de ene is op 58º 42.70' NB / 003º 23.30' WL, vijftien zeemijl vanaf het stadje John O'Groats, in het uiterste noorden van Schotland. De andere locatie, 56º 45' NB / 009º 15' WL, zo'n 210 zeemijl ten westen van Oban, is net over de rand van het continentaal plat.
Ook in Portugal is een zeemansgraf wettelijk mogelijk, al is het daar nooit voorgekomen met buitenlanders. Verder is het mogelijk in Zuid-Afrika, rond Kaap de Goede Hoop, en in sommige Amerikaanse staten die grenzen aan zee. Een overleden Nederlander zou dus eerst vervoerd moeten worden naar het buitenland. En daar zijn natuurlijk allerlei regeltjes voor. Meestal gebruikt men hiervoor een lijkenpas, een zogenaamd laisser-passer, maar deze is voor transport naar Engeland niet verplicht. Het document wordt afgegeven door de burgermeester van de gemeente van overlijden en is een verzoek om de overledene vrijelijk en zonder belemmering te laten passeren.

Daarnaast vond ik:
Ingeval dat iemand op een schip overlijdt, geldt dat de wens van de overledene bepalend is voor wat er met het lichaam gebeurt. Indien er geen wilsbeschikking bekend is, wordt het lijk teruggebracht naar het land van herkomst van de overledene. Er zijn wel eisen voor de manier waarop het stoffelijk overschot bewaard dient
te worden. Kan aan deze voorwaarden niet worden voldaan, dan zal het lijk overboord gezet moeten worden.
Dat mag niet eerder dan 36 uur na het overlijden. Alleen als dat de gezondheidstoestand aan boord in gevaar zou brengen, mag het lijk eerder overboord. Maar tegenwoordig zijn de transportmiddelen zo snel dat de noodzaak een lijk overboord te zetten nauwelijks voorkomt.

Dus: als je een en ander van tevoren duidelijk regelt is het zeer wel mogelijk om een zeemansgraf te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk het niet. In de Wet op de Lijkbezorging staat:

Artikel 23
1. Begraving geschiedt op een begraafplaats.

2. Begraving geschiedt in een algemeen graf, waarbij de houder van de begraafplaats bepaalt wie daarin wordt begraven, dan wel in een particulier graf, zijnde een graf waarop een uitsluitend recht is gevestigd, waarbij de rechthebbende bepaalt wie daarin wordt begraven.

Artikel 24
De begraafplaatsen worden onderscheiden in gemeentelijke en bijzondere.

Artikel 25
Het is verboden een begraafplaats, die niet op de voet van het bepaalde bij of krachtens deze wet is aangelegd of in gebruik genomen, als zodanig ter beschikking te stellen of te gebruiken.

Toegevoegd na 32 minuten:
Maar, het mag dus blijkbaar wel, sorry voor mijn halsstarrigheid:

Het zeemansgraf, dat volgens de Wet op de Lijkbezorging officieel is toegestaan, heeft, of beter gezegd ‘had’, vooral een praktisch doel. Wanneer een schip in vroeger tijden voor langere tijd op zee was en een bemanningslid overleed, kon vanuit hygiënisch oogpunt niet worden gewacht tot er weer land in zicht was om het lichaam te begraven. In dat geval hield men aan boord een plechtigheid onder leiding van de kapitein. Vervolgens werd het lichaam, gehuld in zeildoek en verzwaard met extra ballast, midden op zee overboord gezet.

zeemansgraf sterft uit
Het valt niet precies na te gaan hoe vaak nu nog gebruik wordt gemaakt van een zeemansgraf. Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken dient wel aangifte van overlijden te worden gedaan, alleen zal vervolgens geen verlof tot begraving of crematie worden aangevraagd.

De voortschrijdende techniek heeft het zeemansgraf echter overbodig gemaakt. Door de huidige stand van de techniek op het gebied van koeling kan iemand die aan boord van een Nederlands schip of bijvoorbeeld olieboorplatform overlijdt, nog geruime tijd goed bewaard worden. Op die manier kan iemand die op zee komt te overlijden, uiteindelijk alsnog een normale begrafenis of crematie te krijgen. Een echt zeemansgraf komt volgens het ministerie nog maar heel weinig voor.
AWM
13 jaar geleden
Nou d'r zijn wel een paar regeltjes:
Lijkbezorging geschiedt door begraving, crematie of op andere bij of krachtens de wet voorziene wijze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen lid van het Koninklijk huis bent, zijn begraven of cremeren de enige legale opties in vredestijd.

In tijd van oorlog zou zo`n begravenis op zee, uit noodzaak mogelijk plaats vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heet vroeger, in 1960 mocht een overleden passagier op een vrachtschip niet overboord gezet worden. Eerst werd gebrobeerd het lichaam in de diepvries of koelcel te bewaren, maar daar had men het voedselprobleem.
Op zondagmorgen is er een kist getimmerd en is deze aan de voormast gebonden. Na een dag of tien verder keurig aan wal afgeleverd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is verplicht...je kunt wel in zee verstrooid worden..maar zo een lijk in het water gooien is volgens mij echt strafbaar.
mij mogen ze best bij het grofvuil zetten maar ja ik denk niet dat ze me meenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag niet. Dit is bij wet geregeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je lichaam ook aan de wetenschap schenken.