Samen met mijn broer heb ik het huis van moeder geerfd. Ik wil het huis behouden en hem uitkopen, hij wil alleen aan derden verkopen. Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
erotisi
8 jaar geleden
http://www.erfwijzer.nl/ruzie-erfenis-verdelen.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Interessante vraag. Is er een reden dat hij het huis alleen aan derden wil verkopen? Bijvoorbeeld dat hij denkt minder geld te krijgen als jij het huis overneemt?
Of was er voorafgaand de erfenis al sprake van 'wrijving' tussen jullie en probeert hij je wellicht op deze manier te frustreren? Ik bedoel maar, de situatie zou anders zijn als je broer ook aanspraak maakt op het huis zelf; dat zou namelijk lastig worden. Nu hoeft hij hoe dan ook alleen maar geld. En als je dat het geld kunt bieden, vraag ik mij af waarom hij ertegen is dat jij het huis overneemt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag een vriend of een makelaar het huis te kopen om het direct aan jou door te verkopen. Hier zullen extra kosten aan verbonden zijn, maar mogelijk is dit uiteindelijk zelfs goedkoper voor jou dan als je broer er meer voor wilt hebben als jij hem uitkoopt. ps. ik ga ervan uit dat de verhoudingen tussen jullie niet al te best zijn
pps. ik weet niet of hier andere nadelen aan zijn.
ppps. via de rechter is de normale gang.

Antwoorden (1)

Daar moeten jullie samen uitkomen.

Als dat niet lukt, zal op zeker moment de hulp van de rechter ingeschakeld moeten worden. Dat is echter niet positief voor de onderlinge verhoudingen.

Het bezwaar van je broer begrijp ik niet goed, ervan uitgaand dat een makelaar wordt ingeschakeld die de "marktwaarde" van het huis objectief vasstelt d.m.v. taxatie, waarna jij de helft van dat bedrag aan je broer betaalt.

Bedenk: zolang het huis niet verkocht is, lopen veel kosten door en daaraan betaalt hij nu ook mee.

Toegevoegd na 4 dagen:
Nog in aanvulling (nog een reden om "haast te maken"):

Stel moeder was overleden in 2015 en de erfenis is nog niet verdeeld. Dan moet iedere erfgenaam bij de aangifte iinkomstenbelasting over 2016 de waarde van zijn erfdeel toch opgeven -ook al is er nog cent uitgekeerd- en daar inkomstenbelasting over betalen. Dit zijn o.a. de "inkomsten uit onverdeelde boedel".
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor je antwoord. Weet je toevallig ook wat een rechter, mocht het zover komen, over het algemeen beslist?
Computoon
8 jaar geleden
Helaas... dat weet ik niet.
Ik verwacht een uitspraak van het type: beide partijen (on)tevreden stellen. Als ik dan zelf voor rechter mag spelen:
Broer mag huis laten taxeren door een door hem uit te kiezen erkende makelaar. Aansluitend mag hij proberen het huis te verkopen met als bodem dat bedrag, gedurende enkele maanden. Lukt dat niet, dan mag jij hem uitkopen voor de getaxeerde waarde van het huis. Kosten van rechtszaak gelijkelijk delen en ieder betaalt eigen juridische bijstand. Dit is mijn uitspraak.... Maar veel beter is het natuurlijk wanneer het zover niet komt.