Wanneer moet ik een uitkering aanvragen bij scheiding?

Ik ga scheiden,wanneer moet ik een uitkering aanvragen,
Kan dat gelijk,of moet ik wachten tot de scheiding is uitgesproken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
9.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor uitkering wil je aanvragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Dutcheese: Ik deel je onderbuikgevoelens over het feit dat het eerste waar menig pas gescheiden vrouw met kids aan denkt het aanvragen is van een uitkering, terwijl dit allemaal moet worden opgebracht door hardwerkende mensen. Maar je kunt nou eenmaal niet kinderen de dupe laten worden van een (te) slechte financiele situatie en helaas profiteert de vrouw daar ook van.

Antwoorden (8)

Ik neem toch aan dat je een advocaat hebt die je scheiding regelt.
Alles spullen en alle geld moet verdeeld worden en de
de advocaten moeten betaald worden.

Als je tot dan toe niet gewerkt hebt, zul je een baan moeten zoeken.
En tot die tijd kun je een uitkering aanvragen.

Maar jouw advocaat is degene die in jouw speciale geval zal adviseren, ook over deze zaak.

Toegevoegd na 2 uur:
Het kan ook zijn dat je ex jouw een partnerallimentatie moet betalen. Dan heb je geen recht op een uitkering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt natuurlijk nu al naar de gemeente stappen voor informatie, maar als jij een bijstand gaat aanvragen bij de gemeente, zal die het geld verhalen op je ex...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je daar nu weer bij, dat onderwerp zal misschien wel ter sprake komen, maar het hangt er nogal van af op welk bedrag een eventuele alimentatie en de daarbij behorende draagkracht bij de andere partner wordt vastgesteld. Daarboven staat die overweging (of er verhaald zal worden voor de bijstand) los van de vraag of er een uitkering moet / mag worden aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd @mlodewijk. Scheiden is geen reden tot het verkrijgen van een uitkering.
Hetzelfde als je weduwe wordt en je hebt geen kinderen meer onder de 18.
Je kan gewoon gaan werken, tenzij je arbeids ongeschikt bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wel kan het zijn dat de ex allimentatie moet betalen.
Heeft één van de ex-partners niet voldoende inkomsten, dan moet de ander in principe alimentatie betalen. De plicht om alimentatie te betalen houdt op als de ex-partner aan wie moet worden betaald, trouwt of gaat samenwonen met iemand anders alsof zij getrouwd of een geregistreerd partnerschap aangegaan zijn.
Een scheiding is geen reden om een uitkering te krijgen, tenzij je niet in staat bent om te werken. Dus je zou er beter aan doen om werk te gaan zoeken, dat moet je toch, ook als je een bijstanduitkering zou krijgen.

Wel kan je alvast informatie inwinnen bij je gemeente over je eventuele uitkering en welke mogelijkheden er zij voor je. Maar zoals hierboven al staat kan je advocaat je ook advies geven. Of anders maatschappelijk werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo makkelijk is het allemaal niet. Je moet jezelf aantoonbaar proberen te onderhouden.
Ga eerst maar langs een advocaat, want ook huisvesting komt je niet aanwaaien.
Misschien is er nog iets met mediation te doen.
Bedenk wel dat het leven er niet makkelijker op zal worden, tenzij je echtgenoot een onmogelijke is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennelijk heb je recht op een bijstandsuitkering en verwacht je geen alimentatie van je echtgenoot. De gemeente zal de uitkering pas laten ingaan als de echtscheidingsbeschikking is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand. Dat wil niet zeggen dat je niet nu al een uitkering kan aanvragen. Dat is wel verstandig, omdat je anders te laat zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan inderdaad nu al informatie aanvragen maar of je het krijgt zal afhankelijk zijn van het moment en de voorwaarden van de scheiding. Als jullie nu nog in gemeenschap van goederen getrouwd zijn zijn jullie over en weer verplicht om voor elkaar te zorgen. Ook financieel.
Als je gezond bent en verdiencapaciteit hebt zal je aanstaande ex partner dit proberen aan te tonen om zijn alimentatiebedrag zo laag mogelijk te laten zijn. Dit is ook weer van invloed op het bijstand bedrag wat je eventueel zou kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat naar dat je gaat scheiden, dat is altijd een vervelend proces.

Aanvragen kan op ieder moment, of hij ook wordt toegekend dat hangt af van verschillende variabelen.
Dus maak een afspraak met de afdeling werk en inkomen van jouw gemeente en zij kunnen je precies vertellen óf en per wanneer jij er recht op hebt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra je de scheidingspapieren getekend en ontvangen hebt..kun je de uitkering aanvragen. Wat ook weer even zal duren waarschijnlijk...wees daar op voorbereid.
Sterkte en groetjes.