Wanneer moet ik een uitkering aanvragen bij scheiding?

Ik ga scheiden,wanneer moet ik een uitkering aanvragen,
Kan dat gelijk,of moet ik wachten tot de scheiding is uitgesproken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik neem toch aan dat je een advocaat hebt die je scheiding regelt. Alles spullen en alle geld moet verdeeld worden en de de advocaten moeten betaald worden. Als je tot dan toe niet gewerkt hebt, zul je een baan moeten zoeken. En tot die tijd kun je een uitkering aanvragen. Maar jouw advocaat is degene die in jouw speciale geval zal adviseren, ook over deze zaak. Toegevoegd na 2 uur: Het kan ook zijn dat je ex jouw een partnerallimentatie moet betalen. Dan heb je geen recht op een uitkering.

je kunt natuurlijk nu al naar de gemeente stappen voor informatie, maar als jij een bijstand gaat aanvragen bij de gemeente, zal die het geld verhalen op je ex...

Een scheiding is geen reden om een uitkering te krijgen, tenzij je niet in staat bent om te werken. Dus je zou er beter aan doen om werk te gaan zoeken, dat moet je toch, ook als je een bijstanduitkering zou krijgen. Wel kan je alvast informatie inwinnen bij je gemeente over je eventuele uitkering en welke mogelijkheden er zij voor je. Maar zoals hierboven al staat kan je advocaat je ook advies geven. Of anders maatschappelijk werk.

Zo makkelijk is het allemaal niet. Je moet jezelf aantoonbaar proberen te onderhouden. Ga eerst maar langs een advocaat, want ook huisvesting komt je niet aanwaaien. Misschien is er nog iets met mediation te doen. Bedenk wel dat het leven er niet makkelijker op zal worden, tenzij je echtgenoot een onmogelijke is.

Kennelijk heb je recht op een bijstandsuitkering en verwacht je geen alimentatie van je echtgenoot. De gemeente zal de uitkering pas laten ingaan als de echtscheidingsbeschikking is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand. Dat wil niet zeggen dat je niet nu al een uitkering kan aanvragen. Dat is wel verstandig, omdat je anders te laat zal zijn.

Je kan inderdaad nu al informatie aanvragen maar of je het krijgt zal afhankelijk zijn van het moment en de voorwaarden van de scheiding. Als jullie nu nog in gemeenschap van goederen getrouwd zijn zijn jullie over en weer verplicht om voor elkaar te zorgen. Ook financieel. Als je gezond bent en verdiencapaciteit hebt zal je aanstaande ex partner dit proberen aan te tonen om zijn alimentatiebedrag zo laag mogelijk te laten zijn. Dit is ook weer van invloed op het bijstand bedrag wat je eventueel zou kunnen krijgen.

Wat naar dat je gaat scheiden, dat is altijd een vervelend proces. Aanvragen kan op ieder moment, of hij ook wordt toegekend dat hangt af van verschillende variabelen. Dus maak een afspraak met de afdeling werk en inkomen van jouw gemeente en zij kunnen je precies vertellen óf en per wanneer jij er recht op hebt. Succes!

Zodra je de scheidingspapieren getekend en ontvangen hebt..kun je de uitkering aanvragen. Wat ook weer even zal duren waarschijnlijk...wees daar op voorbereid. Sterkte en groetjes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100