Wie is verantwoordelijk als jongeren onder de 18 dronken zijn in jouw 'openbare gelegenheid'?

Ik weet dat je, als bijvoorbeeld kroegeigenaar, verantwoordelijk bent voor iedere minderjarige in je kroeg die alcohol nuttigt, ook al is dit niet bij jou gekocht. Maar als deze jongeren van tevoren al gedronken hebben en met alcohol in hun lichaam jouw kroeg binnen komen, ben jij, als kroegbaas, dan ook verantwoordelijk? En riskeer je hiermee dus een boete?
(Deze jongeren nuttigen dus géén alcohol in jouw zaak)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Nee, je bent dan als kroegeigenaar niet verantwoordelijk. De wet zegt namelijk dat een kroegeigenaar er alles aan moet doen, om er voor te zorgen dat een minderjarige alcohol nuttigt. Echter als er van tevoren op een andere plaats wordt ingedronken, heeft de kroegeigenaar hier weinig invloed op.

Blijft natuurlijk wel de vraag, of de kroegeigenaar het moet willen om deze jongeren in zijn cafe te hebben. Dronken mensen zorgen immers al snel voor overlast en de kroegeigenaar wordt wel aangekeken op incidenten die in zijn cafe plaats hebben. De gemeente kan zelfs bestuurlijke dwang toepassen nav incidenten.

Een strak deurbeleid kan er voor zorgen dat dronken mensen niet het cafe binnen komen. Als dit eenmaal gaat rondzingen onder de jeugd, dat je met een slok op niet meer binnen mag, wordt wellicht het indrinken ook minder.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+, Al denk ik dat je het woord "geen"vergeten bent te typen :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartstikke duidelijk, dankjewel!