Ben je schuldig bevonden als je een voorwaardelijke straf opgelegd hebt gekregen?

Van een zaak van 3 haar geleden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ja. Een voorwaardelijke straf houdt alleen in dat je bij herhaling de straf in concreto krijgt opgelegd. Dat kan gevangenisstraf of werkstraf zijn.
Een (voorwaardelijke) straf wordt uiteraard niet gegeven als je onschuldig bent.
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Je krijgt sowiso een strafblad als je bent veroordeeld voor een misdrijf (mits je 12 jaar of ouder bent). Voor een overtreding hoef je vaak niet naar de rechter en krijg je geen strafblad. Zie voor info hier. Je ziet ook waar je je strafblad kunt inzien:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-een-strafblad.html
ronron1212
9 jaar geleden
Ja dat heb je.
Poet
9 jaar geleden
Sorry: voor een overtreding krijg je VAAK geen strafblad. Maar het kan wel en als je toch voor naar de rechter moest is de kans bet groot.
tinus1969
9 jaar geleden
Aanvulling Ivana; voorwaardelijk betekent dat de straf wel is opgelegd, maar pas wordt uitgevoerd als je opnieuw de fout ingaat.
Ivana
9 jaar geleden
Tinus, dat zei ik ook als je goed leest.