Vallen de kosten van same day delivery onder verzendkosten?

Ik heb een discussie met een webwinkel over same day delivery. Het bedrijf biedt gratis verzending en retour aan, met als extra same day delivery. Het bedrijf beweert dat de kosten van de same day delivery niet onder verzendkosten vallen, en dat zij dus ook niet verplicht zijn om de kosten ervan terug te storten aan de klant in geval van een retourzending. Het is een extra dienst die de klant optioneel kan kiezen, en als de dienst eenmaal naar behoren is uitgevoerd, is er geen enkele reden/mogelijkheid meer om de same day delivery-kosten terug te vragen (dus ook niet bij retour). Dus de X euro die je voor same day delivery hebt betaald, kun je niet meer terugkrijgen. Ik vraag mij echter af of dit wel klopt met de wet. Bij een retourzending moet je als webwinkel het bedrag van de producten + de heenzending (naar de klant) terugbetalen aan de klant. Dat staat nou eenmaal vast in de wet. Maar mijn vraag is of de kosten van same day delivery onder de verzendkosten vallen, of dat het -zoals de betreffende webshop zegt- een extra dienst is, waarvan de kosten niet kan worden teruggevraagd als de same day delivery eenmaal is uitgevoerd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Helemaal logisch. Bezorging op de zelfde dag gaat niet via de reguliere post, en dat is natuurlijk veel duurder. Gratis verzending is altijd uitsluitend via de goedkoopste (en daarmee vaak langzaamste) manier.

Het is een extra dienst (en daarmee eigenlijk een extra 'product' waar de klant voor kan kiezen met een eigen prijskaartje, en die vallen niet onder het aanvankelijk bestelde product dat wel gratis verzonden kan worden, Het is een eenmalige extra dienst. Zoiets als een koerier eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat hoeven ze niet,. Zie het als " er is iemand speciaal in de auto gestapt om het die dag bij jou thuis te bezorgen" . Als dat gebeurd is, en het pakket is ontvangen, zit de dienst er op en is die naar behoren uitgevoerd.