Wordt 'n postzegel alleen ongeldig door 'n stempel of ook door 'n krul die de postbode erop heeft gezet met pen?

Of jijzelf per ongeluk erop hebt gekrast.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Antwoorden (3)

Een postzegel kan ongeldig worden als een postbode zijn/haar paraaf erop zet. Dit betekent dat hij niet meteen ongeldig wordt als jij er een krabbeltje opzet, omdat aangetoond kan worden dat deze niet van een postbode is.

Toegevoegd na 42 seconden:
Dit is trouwens te vergelijken met het paraaf van een buschauffeur op je strippenkaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel is hij dan inderdaad niet meer geldig.
Wanneer namelijk de stempelautomaat weigert (wat tegenwoordig niet meer echt snel zal gebeuren, hooguit een keertje per ongeluk), zet de postbode er nog wel eens een officiele kras door, om te zorgen dat die zegel niet nogmaals gebruikt kan worden. Kinderachtig, maar dat moet-ie officieel van zijn baas.
Dus een bekraste postzegel, al heb je het zelf gedaan, is officieel niet meer geldig.

In de praktijk komen brieven zelfs met AH-zegeltjes, zelf getekende poppetjes, tientallen stempeltjes op stickertjes ook prima aan op de plaats va bestemming, met slechts heel af en toe een strafportkaart, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, klopt. Ca. 35 jaar geleden ging ik mee met een jeugdkamp en moest toen een postkaart versturen naar mijn moeder. Had geen geld meer voor een postzegel (het geld was al aan snoep op gegaan) en heb er eentje getekend. Het zag er niet uit, om dat ik totaal niet kan tekenen, maar hij is toch op de bestemming aangekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een kennis en die doet meest op de kerstkaarten zegels van een of andere winkel...(onder het mom van kijken of het aankomt,maar ik weet wel beter,tis meer zuinigheid) Maar ik heb nog nooit porto hoeven te betalen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent niet verplicht om de porto te betalen. Er wordt je gevraagd of je de porto wilt betalen. Wil je dit niet, dan krijg je alleen die post niet.
Alleen als er een stempel opstaat.