Is het branden van films op dvd nu wel of niet legaal? (Gezien de nieuwe wetgeving)

Aangezien het illegaal downloaden sinds deze maand ook in Nederland is verboden vraag ik me af wat de regels nu zijn van het branden van films op dvd. Als je een film download/online koopt en je brand deze vervolgens op een lege dvd ben je dan nu ook strafbaar? Of als je gebrande films in bezit hebt die je jaren geleden al hebt gebrand ben je dan nu ook in één keer strafbaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Downloaden is nu illegaal. Branden niet.
Verkoop (of upload) van materiaal (DVD) waar je de auteursrechten niet van hebt is ook illegaal.

Antwoorden (1)

Je mag wel een film op DVD branden, je mag het alleen niet voor anderen doen. Als jij een film hebt waar je graag een back-up van wilt hebben mag je die film best op een DVD branden.
Je mag niet een DVD kopen van een mooie film en vervolgens 500 kopieën maken en die aan anderen geven of gaan verkopen. In de wet staat het als volgt:

"Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd [...] de verveelvoudiging, welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van degene die de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft. [Auteurswet 1912 - Artikel 16b - Lid 1]"

Oftewel: je mag voor eigen gebruik best kopiëren.

Hoe je aan de film komt is vervolgens een ander verhaal.