Stel: Iemand is zowel zakelijk als in privé in staat van faillissement. Kan deze persoon een rechter wraken, hij is immers handelingsonbevoegd?

Het gaat om een strafzaak, zitting bij de politierechter.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een wrakingsverzoek in een strafzaak (en niet alleen in een strafzaak) is, simpel gezegd, een van de juridische instrumenten die de advocaat namens de verdachte (of de verdachte zelf) kan gebruiken.
Een rechter wraken doet men als men denkt voldoende argumenten te hebben om aan te tonen dat de rechter de schijn van partijdigheid wekt.
Of de verdachte handelingsonbekwaam of handelingsonbevoegd is, doet niet ter zake.
Sinds het proces in Amsterdam, waarbij tweemaal met succes gewraakt werd, is het aantal wrakingsverzoeken dan ook explosief toegenomen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Een wraking kan een zaak twee tot drie weken vertragen maar als de betrokken rechter zich bij het verzoek neerlegt kan hij zich laten vervangen door een andere rechter. In dat geval schorst de rechter de zitting. Mocht er direct een vervanger beschikbaar zijn, dan kan de zaak doorgaan. Zo niet, dan wordt de zaak naar een andere datum verplaatst.
Als het wrakingsverzoek wordt afgewezen is er geen beroep mogelijk.
Het is wel mogelijk om de rechters opnieuw te wraken als de zaak in hoger beroep bij het gerechtshof dient, of in cassatie bij de Hoge Raad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hartelijk bedankt

Andere antwoorden (1)

Je blijft handelingsbekwaam als je failliet bent. Maar je bent handelingsonbevoegd ( je kunt je boedel niet meer binden) zolang de hele procedure over het faillissement loopt.
Als je een rechter wilt wraken, en nog wel de politierechter, dan kan dat. Maar je moet dan wel een hele goede reden hebben want bij kleine zaken zoals daar worden gedaan, dan is het wel met een kanon op een mug schieten en uiteindelijk zal je er weinig mee opschieten.