Mag je een recht van overpad wijzigen wanneer je (inmiddels) een goed alternatief kunt bieden?

Wanneer je zelf veel nadeel ondervindt van het feit dat iemand bij jou recht van overpad heeft, en je kunt een goed alternatief bieden, moet de rechthebbende dan daarmee akkoord gaan?

Toegevoegd na 47 seconden:
NB. Het recht van overpad is notarieel vastgelegd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
6.3K

Het beste antwoord

Ja dat kan. Het recht van overpad noemt het burgerlijk wetboek 5 erfdienstbaarheid. Volgens art 5:73 lid 2 BW kan de eigenaar van het dienende erf voor de uitoefening van de erfdienstbaarheid een ander deel van het erf aanwijzen (het moet gaan om hetzelfde erf!), dan waarop de erfdienstbaarheid ingevolge de notariele akte dient te worden uitgeoefend. Dit mits de verplaatsing zonder vermindering van het genot voor de eigenaar van het heersende erf mogelijk is. De kosten hiervoor komen ten laste van de eigenaar van het dienende erf.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ohja misschien ook nog wel van belang in jouw geval: Volgens art 5:74 BW moet de erfdienstbaarheid bovendien op de voor het dienende erf minst bezwarende wijze geschieden. Als je zelf veel nadeel ondervindt is de kans zeker aanwezig dat hieraan niet is voldaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee, hij moet niets.
als je het niet onderling kan regelen, zal het via de rechter moeten helaas.
Rieneke1
14 jaar geleden
Als iemand recht van overpad over jouw grond heeft kun je hem dat niet ontzeggen, maar je kan het pad natuurlijk wel wijzigen, zolang hij er maar overheen kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als BEIDE partijen het een goed alternatief vinden staat niets een wijziging in de weg.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als beiden het eens worden over het alternatief moet je het wel laten veranderen in de koopacte's
dus moet je naar het kadaster om het vast te laten leggen en langs de notaris om het zwart op wit te zetten want mocht 1 van de partijen gaan verhuizen kan de nieuwe bewoner weer eisen om gebruik te maken van de oude situatie

Toegevoegd na 1 minuut:
neem voor dat je het doet contact op men vereniging eigen huis die kunnen je precies vertellen wat je moet doen