Mag je drie nationaliteiten hebben?

Hallo, Ik heb vanaf mijn geboorte al een dubbele nationaliteit, de Nederlandse van mijn moeders kant en de Ierse van mijn vaders kant. Nu ben ik 5 jaar getrouwd met een Turkse man en wil ik graag de Turkse nationaliteit aanvragen. Volgens het Turkse consulaat kan dit. Mijn vraag is zou ik zonder problemen een derde nationaliteit kunnen aannemen zonder een ander te moeten verliezen? Ik las dat de uitzonderingen op afstaan van huidige nationaliteit voor buitenlanders niet hoeft als je met een Nederlander getrouwd bent. Ik ben met een Turk getrouwd dus hoeft het dan ook niet? Onze dochter heeft wel alle drie de nationaliteiten gekregen maar dit is door geboorte volgens mij standaard. Ik zou vrijwillig een derde nationaliteit willen nemen dus of dit mag weet ik niet!

Hopelijk kan iemand me informeren, heel erg bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
11.9K

Antwoorden (2)

Je bent toch gewoon Nederlandse dus ik zie niet in waarom jij de Turkse nationaliteit er niet bij kan krijgen. Ik zou me kunnen voorstellen dat Turkije zou zeggen dat je één nationaliteit zou moeten inleveren maar dat doen ze dus niet! JA dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit antwoord is niet compleet.
Nederland hanteert een landenlijst met gemaakte afspraken, voorwaarden en uitzonderingen daarop. Turkije zal dit ook doen en Ierland ook. Aan de hand van de landenlijsten van Turkije en Ierland kun je bekijken of een 3e nationaliteit in jouw geval mogelijk is. De landenlijst van Nederland vindt je in de bijlage.