Wie is aansprakelijk als er iets gebeurt tijdens een paardrijles op een particuliere pensionstal?

Ik sta met mijn Haflinger op een particuliere pensionstal (geen manege) en krijg paardrijles van een kennis die hier al jaren les in geeft, diverse cursussen heeft gevolgt maar geen officieel diploma heeft (om de simpele reden dat dat in haar manier van lesgeven niet bestaat). Nu is er een discussie ontstaan op stal wie er verantwoordelijk is als er tijdens de rijles wat gebeurt. Ik ga er vanuit dat het mijn paard is en als er iets met het paard of mij gebeurt dat het mijn verantwoording is. De stalhouder zegt dat hij problemen kan krijgen als er iets gebeurt omdat het zijn stal is. Het is géén beroepsmatige stal, er wordt géén winst gemaakt. Wie heeft er gelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Als er tijdens een les schade ontstaat aan paard, ruiter of een derde, is in beginsel de eigenaar van het paard daarvoor aansprakelijk. Dit is zoals gezegd een risicoaansprakelijkheid. Dat betekent dat er geen sprake hoeft te zijn van een ‘fout’ van de eigenaar. Wil die aansprakelijkheid kunnen worden afgewend op de instructeur, dan moet deze aantoonbaar fout gehandeld hebben.