Kan mijn buitenlandse man de kinderen tegen mijn wil meenemen naar zijn vaderland?

De kinderen staan bijgeschreven in zijn buitenlandse paspoort, maar ze hebben ook een eigen Nederlandse identiteitskaart. Mijn man is in Nederland met een verblijfsvergunning. Wordt hij bij de paspoortcontrole tegengehouden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Het ligt er aan uit welk land jouw man afkomstig is, binnen veel landen in Europa zal dit geen problemen geven als jouw kinderen de achternaam van hun vader hebben, omdat je kinderen een eigen ID hebben en dat voldoende is om naar deze landen te kunnen reizen. Daarbuiten wordt het lastiger, je kinderen hebben dan een eigen paspoort nodig in de meeste gevallen, om een paspoort aan te vragen is ook jouw toestemming nodig. Je man zal niet de Nederlandse grens overkomen met jullie kinderen bijgeschreven op zijn eigen paspoort, omdat je voor een Nederlands ID de Nederlandse nationaliteit moet hebben, neem ik aan dat jouw kinderen de Nederlandse nationaliteit hebben, alle kinderen die op reis gaan en de Nederlandse nationaliteit hebben, hebben een eigen paspoort of ID nodig. Vraag even na bij de ambassade van het land van herkomst van je man, hoe het zit met het land waar hij vandaan komt. Dit geldt per vliegtuig, de grenzen zijn wat makkelijker over te steken als er gereisd wordt met de auto. Ook is het minder makkelijk, als de vader een andere naam heeft als zijn kinderen, ook dan moet jij toestemming geven dat ze samen reizen. Als je bang bent dat dit gebeurd, laat je kinderen dan nooit met hun ID naar hun vader gaan.