Is het toegestaan artsen wat (lees: duizenden euros aan) geld toe te stoppen wanneer ze je leven hebben gered na een zware operatie?

Of zou dit een soort omkoping zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
ronron1212
10 jaar geleden
Hoe bedoe je?
kierkegaard47
10 jaar geleden
In feite is er natuurlijk in de beschreven situatie geen sprake van omkoping: je zou het geld immers achteraf geven, terwijl ze je geopereerd hadden zonder te weten dat je dat zou gaan doen (dat neem ik dan tenminste aan, dat er geen 'afspraak' was gemaakt van te voren). Maar om elke verdenking van omkoping te vermijden, en artsen/personeel ook niet in de verleiding te brengen hun vaardigheden, euh, 'op de markt te brengen voor de best mogelijke prijs', maar gewoon iedereen zonder onderscheid te helpen, is het verboden voor zorgverlenend personeel om zulke beloningen aan te nemen. En dat maakt het ethisch gezien toch nog fout om zo'n beloning als patient achteraf aan te bieden, hoe dankbaar je ook bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je erg dankbaar bent maar vergeet niet dat het 'gewoon' zijn werk is. Een piloot krijgt applaus wanneer hij 'de kist' weer goed aan de grond krijgt. Waarom eigenlijk? Dat is toch ook normaal... Daarom snap ik dat applaus (beloning) ook niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, maar zo zijn er natuurlijk gradaties, Mahric. Iemand die je bij de winkel helpt ben je ook dankbaar, iemand die je met de bus vervoert nog iets dankbaar, iemand die je veilig aan de grond zet nóg dankbaarder en iemand die je leven redt... Je raadt het al. Er zijn gewoon heel weinig mensen die dat kunnen in verhouding, vandaar de grote dankbaarheid.

Antwoorden (1)

Nee volgens de beroepscode mag dit niet, ze mogen geen geld of dure cadeaus aannemen van patiënten, een kaartje of doos bonbons mag wel.

Toegevoegd na 12 minuten:
Officieel mag een doos bonbons ook niet, maar dat wordt wel door de vingers gezien. Je mag officieel niets geven aan artsen of verplegend personeel, omdat dat over kan komen of dat de zorg te koop is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, dank voor je antwoord!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Mag bij de politie ook niet, ik ken een politieagent die een taart heeft gekregen van een oma omdat ze zo blij was dat haar gestolen sieraden waren gevonden. De taart mocht niet aangenomen worden door de agent. Het mocht alleen als de taart naar het bureau gebracht werd voor al het personeel.