Wat als je je CJIB boete niet hebt kunnen betalen na de verhogingen?

Een vriend van mij heeft 2 jaar geleden een boete ontvangen wegens onverzekerd rijden. Deze is nu inmiddels 2 keer verhoogd en MOET binnenkort betaald worden, wat gebeurd er als hij dit niet betaald? Wordt die dan gegijzeld of gaat dit eerst naar de deurwaarder. Hij zit wel in een budgetbeheer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K

Antwoorden (3)

Na het justitieel incasso bureau volgt een brief van de deurwaarder.
Er komen aanzienlijke kosten bij als u deze 2e verhoging niet op tijd voldoet.
Er worden met boetes meestal geen afspraken gemaakt met budgetbeheerders, het bedrag zal hoe dan ook voldaan moeten worden.

Het gewoon niet betalen van een cjib boete kan zelfs reden zijn u uit het budgetbeheer te zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Boete had hij al voordat hij het budgetbeheer inging. Mijn vraag is dus eigenlijk kan hij dan een betalingsregeling treffen met de deurwaarder of is gijzeling gelijk te sprake.
Als de boete maar lang genoeg onbetaald blijft en niet geïncasseerd kan worden, word je uiteindelijk plaatsvervangend in hechtenis genomen. Of de deurwaarder moet in een eerder stadium de kosten kunnen verhalen op goederen/inkomsten/vermogen.

De route:

"Wanneer het volledige bedrag van het boetevonnis niet op de vervaldatum is bijgeschreven op rekening, dan wordt de geldboete verhoogd met een bedrag van 15 euro. Hiervoor verstuurt het CJIB een eerste aanmaning.

Is het volledige bedrag van de eerste aanmaning niet op de vervaldatum op onze rekening bijgeschreven, dan wordt het nog openstaande bedrag met 20 procent verhoogd met een minimum van 30 euro. Het CJIB verstuurt dan een tweede aanmaning.

De verhogingen zijn wettelijk vastgelegd in art. 24b lid 1 en 2 van het Wetboek van Strafrecht.

Is een boete, inclusief verhogingen, op de vervaldatum van de tweede aanmaning niet volledig betaald, dan kan het CJIB een gerechtsdeurwaarder inschakelen om de boete en de verhogingen te innen. Dit betekent dat wordt gekeken of het openstaande bedrag kan worden verhaald op goederen, inkomsten of vermogen. Voor meer informatie over de betaling van het openstaande bedrag kan contact worden opgenomen met de deurwaarder.

Is veroordeelde het niet eens met het dwangbevel, dan kan hiertegen een verzetschrift worden ingediend. Dit verzetschrift moet worden ingediend bij de rechtbank die in deze zaak uitspraak heeft gedaan. Op de achterkant van het dwangbevel staat informatie over het indienen van een verzetschrift.

De rechter heeft in het vonnis het aantal dagen vervangende hechtenis al uitgesproken. Vervangende hechtenis wordt pas toegepast als het CJIB een geldboete niet heeft kunnen innen. De officier van justitie vaardigt dan een arrestatiebevel uit. De politie krijgt hiermee de opdracht om veroordeelde te arresteren en hem of haar de vervangende hechtenis te laten ondergaan.

Vervangende hechtenis kan alleen worden voorkomen of beëindigd door het nog openstaande bedrag alsnog volledig te betalen."
Computoon
10 jaar geleden
Hier nog een aanvulling op het antwoord van computoon

Ook heeft de politie de mogelijkheid om de persoon in kwestie te geiselen of het voertuig buitengebruik te stellen(wet Mulder)
verder kan het cjib ook het rijbewijs invorderen voor een bepaalde tijd.

Voor wat betreft het buiten gebruik stellen van een voertuig, dit kan een willekeurig voertuig zijn waar de gene in rijd en bij controle word aangehouden die een onherroepelijk boete heeft openstaan.
Voorbeeld
U heeft een onherroepelijke boete (niet betaalde boete) en u rijd in een voertuig van uw vader,moeder, broer, vriend(in) en u word tijden een toevallige controle aangehouden en men kijkt uw gegevens na als dan deze boete naar boven komt heeft de politie de mogelijkheid om het voertuig buiten gebruik te stellen totdat de volledige boete is voldaan, let wel het maakt in dit geval niet uit van wie het voertuig is (zie wet Mulder)