Is het in strijd met het legaliteitsbeginsel als een rechter stemt?

Eenieder ouder dan 18 jaar is in Nederland (cq Nederlander, bij de gemeenteverkiezingen ook ‘ buitenlander’) gerechtigd om te stemmen, dus ook een rechter. Hoe verhoudt zich dit met het legaliteitsbeginsel? Door te stemmen heeft de rechter een minieme invloed op de samenstelling van de regering en Staten-Generaal (de wetgever) (een partij heeft immers een ideologie en heeft (meer of minder) inspraak bij de vaststelling van formele wetten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Antoni
10 jaar geleden
Ik begrijp je vraag niet. Hoe zou het in strijd kunnen zijn met het legaliteitsbeginsel als een rechter stemt? Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Legaliteitsbeginsel kan je het legaliteitsbeginsel als volgt omschrijven: "Het legaliteitsbeginsel of nulla poena-beginsel houdt in dat een persoon alleen gehouden kan worden aan wetsbepalingen die al bestonden op het moment dat die persoon datgene doet waarop die wet betrekking heeft. Het voorkomt dat de wetgever met terugwerkende kracht regels kan opleggen. Het beginsel wordt beschouwd als een essentieel onderdeel van de rechtsstaat." Wat heeft (het moment van) de geldigheid van een wet of een wettelijke regel te maken met het feit of een rechter stemt? Hoe zouden deze twee zaken in strijd kunnen zijn met elkaar? Bedoel je misschien de scheiding der machten, de "trias politica"? Komt die volgens jou in gevaar, als een rechter stemt? http://nl.wikipedia.org/wiki/Trias_politica

Antwoorden (1)

Het legaliteitsbeginsel heeft hier niet veel mee te maken. Waarschijnlijk doel je op de machtenscheiding, de trias politica. Het antwoord is dan dat die scheiding ziet op functies (ambten), en niet op personen. De ambten zijn onverenigbaar. Je kunt niet bijvoorbeeld rechter en minister tegelijk zijn. En niet minister en kamerlid.
teusvh