Waarom vertelt toch iedereen dat Marokkanen met een dubbele nationaliteit geen afstand kunnen doen van hun Marokkaanse nationaliteit?

Dit is gewoon geregeld in de Code de la Nationalité Marocaine, art. 19:

Toegevoegd na 3 minuten:
Volgens artikel 19 van de Code de la Nationalité Marocaine uit 2007 kunnen Marokkanen met een buitenlandse nationaliteit via een beschikking toestemming krijgen voor het opgeven van hun Marokkaanse nationaliteit.

Perd la nationalité marocaine :
1° le Marocain majeur qui a acquis volontairement à l'étranger une nationalité
étrangère et est autorisé par décret à renoncer à la nationalité marocaine ;

www.consulatdumaroc.ca/natma2007.pdf

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Het beste antwoord

Ik kan me voorstellen dat het een hele zware stap is om afstand te doen van je eerste natonaliteit, en dat dat door de gemeenschap niet geaccepteerd wordt. De vraag is ook of die beschikking waarvan sprake is in werkelijkheid zo makkelijk wordt afgegeven.

Nederlanders emigranten in het buitenland doen ook bijna nooit afstand van hun Nederlandse nationaliteit, tenzij het ze verplicht wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uit dit artikel blijkt dat Marokkanen afstand kunnen doen van hun nationaliteit als zij een andere nationaliteit aannemen. Deze wet is uit 2007. Kennelijk is die nog niet zo bekend bij 'iedereen'. Bij veel andere landen is het zo dat bij nationale wet wordt bepaald wie burger is van het land. Meestal is dat als je in het betreffende land bent geboren of als (een van) je ouders de betreffende nationaliteit (heeft) hebben. Voor Marokko: "Est Marocain, l'enfant né d'un père marocain ou d'une mère marocaine". Als er verder niets is bepaald, kun je geen afstand doen. Marokko heeft deze regel kennelijk in 2007 gewijzigd. Daarvoor was het onmogelijk afstand te doen.
Als je dit wereldkundig wilt maken is misschien een mailtje naar de PVV genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het alleen maar vreemd dat iedereen elkaar napraat.
Omdat de praktijk soms weerbarstiger is. De Marokkaans staatsburger die een ook een andere nationaliteit heeft én daar per decreet toestemming voor heeft gekregen, kan de Marokkaanse nationaliteit afzweren. Moet dus eerst dat decreet erdoor komen. In hoeveel procent van de gevallen is dat inmiddels gebeurd? En welke gevolgen had dat verder voor de betrokkenen?

Jammer genoeg heeft de relatief nieuwe nationaliteitswet van Marokko wel een duidelijk zichtbaar gevolg. Namelijk dat een kind niet meer alleen automatisch de Marokkaanse nationaliteit heeft als de vader Marokkaan is, maar ook als alleen de moeder Marokkaanse is. Automatisch. Of de ouders daar nu mee instemmen of niet. Met onbeperkt terugwerkende kracht.

Het gevolg is dat brave Nederlandse gemeenteambtenaren massaal mensen die daar niet op zaten te wachten geregistreerd hebben als Marokkaan. Volwassenen en bijna-volwassenen die dat zelf niet wilden. Kinderen wiens ouders er fel tegen zijn. Ineens kom je erachter: je bent Marokkaan.

Toch gek, dat al die mensen niet eventjes een decreet hebben geregeld om van hun ongewenste nationaliteit af te komen. Zou daar een reden voor zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben benieuwd naar die reden. Voor mensen met een turkse en nederlandse nationaliteit speelt vaak de kwestie van erf- en eigendomsrechten van bv grond en huizen.